Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Skapet til Muhammed er brutt opp

En dag kommer Muhammed bort til Thea og forteller at skapet hans er brutt opp, og at gymbagen hans er stjålet. Muhammed er en stille og forsiktig gutt med noen få gode venner i klassen. Nå ser Thea at han har tårer i øynene.
Ansikt som gråter. Illustrasjon
Åpne bilde i et nytt vindu

Thea tar han med inn på klasserommet, og etter hvert får hun høre at han har opplevd flere lignende hendelser. Bøker har blitt borte eller ødelagt, noen har tegnet på jakken hans, og han har fått lapper med stygge meldinger på.

Dette har pågått i over ett år uten at han har fortalt det til noen.

  • Diskuter hva Thea skal gjøre i denne situasjonen.
  • Hvem bør Thea orientere?
  • Er dette rasisme? Begrunn svaret ditt.
  • Finn ut om din skole har en handlingsplan mot rasisme. Dersom skolen har en slik plan, kan du lese gjennom den og vurdere om du synes den hadde vært til hjelp i denne situasjonen.
  • Hvordan kan skolen bruke kulturforskjeller som en ressurs?
CC BY-SASkrevet av Wenche Bankhaug Michelsen, Guri Bente Hårberg og Gro Nedberg Grønlid.
Sist faglig oppdatert 11.01.2019

Læringsressurser

Ungdomsskolen som arbeidsplass