Fagstoff

Vanskelige samtaler

Publisert: 03.05.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kommunikasjon

Ofte reagerer barn med å bli sinte eller å gråte dersom vi er veldig strenge og kontante. Dette tar vi hensyn til dersom vi møter dem på en anerkjennende måte og for eksempel sier: «Du, jeg skjønner at du ikke likte at jeg måtte være streng. Jeg liker det ikke selv heller. Det er ikke noe hyggelig.»

NRK Barnas supershow: Sint   

 Sitat

Jeg setter stor pris på din omtenksomhet og vennlige omsorg. Jeg verdsetter alt du gjør, og alle måtene du viser at du bryr deg på.
Roy Lessin

 

 Omsorg på SFOOmsorg

Når barnet har roet seg litt, kan vi også forklare hvorfor vi var nødt til å være strenge akkurat i den situasjonen. Da kan vi bruke litt mer tid på å lytte til hva barnet har å si, la barnet forklare hva det hadde tenkt å gjøre – kanskje hvorfor det var sint og ville hive isklumpen.

Vi kan også si at vi skjønner at barnet var sint, og at det er lov å være sint, men at det ikke er lov å hive ting på andre. Vi må forklare at dersom vi er sinte, må vi finne andre måter å håndtere det på – for eksempel å gå bort, gå til en voksen, si høyt «stopp!» om noen gjør noe vi ikke liker, eller andre ting vi ser at barnet kan gjøre i stedet for å kaste noe, slå, ta ting fra andre eller lignende. Kunsten er å bruke en del tid sammen med barnet for å forstå det bedre og gradvis kunne hjelpe det til å finne bedre måter å håndtere vanskelige situasjoner på.

Vi kan også spørre hva barnet selv tror det kan gjøre i stedet for å slå eller kaste ting.

Når et barn av ulike grunner opplever å ha det vanskelig – kanskje fordi det har skjedd noe i familien, eller fordi det blir holdt utenfor leken til de andre barna, blir ertet eller mobbet – er det lettere å hjelpe barnet om vi bruker tid til å høre på hva barnet har å si. Da anerkjenner vi barnets opplevelse av situasjonen.

Er vi for raske til å gi råd eller fortelle barnet hva det bør gjøre – uten å først ha brukt tid på å forstå hva barnet faktisk opplever, og vise at vi tar dette alvorlig – opplever barnet ofte at det vi sier, ikke har noe med det selv å gjøre. Hvis vi straks kommer med råd eller «løsninger», får barnet heller ikke brukt sine egne evner til å løse problemer.

Utfordringer til deg

Oppgaver