Fagstoff

Anerkjennende kommunikasjon

Kommunikasjon

Anerkjennende kommunikasjon vil si at vi på ulike måter viser barna at vi forstår og aksepterer deres opplevelse av det som skjer, og deres følelsemessige reaksjon. Det innebærer ikke at vi aksepterer alle handlinger, som for eksempel å slå, sparke, ta ting fra andre eller lignende.

KommunikasjonKommunikasjon  

Sitat

Bare fortsett å mislykkes. Bare fortsett. Men neste gang bør du mislykkes bedre.
Samuel Beckett, ordnett.no

 KommunikasjonsmodellenKommunikasjonsmodellen

Om et barn blir sint eller lei seg fordi det må avslutte en lek det holder på med, reagerer det kanskje slik fordi det ikke får bestemme selv. Hvis vi da sier til barnet at «ja, det skjønner jeg godt at du ikke likte. Du hadde lyst til å leke mer, og så ble du sint da du ikke kunne bestemme det selv», så føler barnet at det blir forstått, og da blir barnet mer innstilt på å samarbeide med den voksne.

Dersom vi derimot sier at «nå må du høre på meg», eller «det er ikke noe å bli lei seg for», forsterker det ofte konflikten. Barnet får ikke gjøre som det vil, men det får heller ikke lov til å ha en mening om det og sin egen opplevelse av det som skjer. Dette forsterker barnets negative opplevelse.

 

Det er viktig å huske på at anerkjennende kommunikasjon ikke bare er en måte å snakke på, men også en grunnholdning. Vi må se andre mennesker og ta deres opplevelser, tanker og følelser på alvor. I tillegg må vi vise barnet at vi forsøker å forstå. Da må vi gi barnet reell innflytelse i mange ulike situasjoner, selv om barnet ikke kan få det akkurat som det vil. Vi må lytte til barnets opplevelse av å ikke få det som det vil, og vi må vise at vi forstår og aksepterer hvordan barnet reagerer på det.

Utfordringer til deg

 

 

 

 

Oppgaver

Generelt

Relatert innhold

Generelt