Fagstoff

Norsk reklamehistorie 1850–1920

Publisert: 23.03.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Mediehistorie  

Huskelappen

Rundt 1850 begynte avisene å trykke små produktannonser. Annonsene ble et viktig innteksgrunnlag for avisene.


Markedsføring som fag oppsto i USA. Visuelle virkemidler ble brukt målrettet for å påvirke kunden.

Kaffeboks fra H.F. Klingenberg AS i TrondhjemKaffeboks fra H.F. Klingenberg AS i Trondhjem


Lautrec ambassadeurs, aristide bruant (poster) 1892Lautrec ambassadeurs, aristide bruant (poster) 1892.
Kunstneren Henri de Toulouse-Lautrec regnes som den moderne plakatkunsten far.

 

Annonse for julegave til fattige i Aftenposten 1888.Annonse for julegave til fattige i Aftenposten 1888. 

De første avisannonsene

De første egentlige reklamene i Norge kom som små avisannonser fra 1850-tallet og utover.  Det var gjerne en tekst som skrøt uhemmet av produktet. De ble etter hvert illustrert av enkle tegninger. Overskriftene vokste i størrelse, og annonsene kom til å bety mye for avisøkonomien.

Annonsøren sa i grunnen bare ”kjøp varene mine”, et motto som også gjelder dagens annonser. Dårlig trykkvalitet og dårlig avispapir gjorde sitt til at datidens annonser framstår som enkle og primitive, men like fullt hadde de stor virkning på publikum.

Reklameplakater

Fra 1880-tallet førte bedre framstillingsteknikker til en merkbar forbedring av bildekvaliteten, og de første reklameplakatene dukket opp. Emballasjen ble påkostet frodige og fargestrålende bilder, og alt fra hermetikk til tobakk fikk esker som framsto som små kunstverk. Det vokste fram en egen grafisk industri som hadde reklame som en viktig produktgruppe.

Annonsene på begynnelsen av 1900-tallet hadde ofte avbildninger av produktemballasjen, eller inneholdt symbol som briller for optiker og nål og tråd for skreddertjenester. Fremdeles var utformingen forholdsvis enkel og grei.

Innflytelse fra USA

Men snart begynte innflytelsen fra USA for alvor å gjøre seg gjeldende. USA var det store reklamelandet, som utviklet markedsføring og nye reklameformer for et kjøpesterkt publikum. Ikke minst begynte man å forstå hvor viktig bilder og det visuelle uttrykket var i reklame og annonser.

Vi fikk egne reklameforeninger, reklameblad og reklameskole. Flere dyktige norske tegnere innførte humor i reklamen, og med bakgrunn i ukebladene og humorbladene som kom ut på denne tiden laget de mye underholdende reklame.