Fagstoff

Den voksnes rolle i leken

Publisert: 05.04.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Bøtte og spade

Voksne kan ha mange ulike funksjoner og roller i barns lek.

lekLek

 

 

Barnehagebarn i snøen Barnehagebarn i snøen   

 

 

bildet viser en voksen i samtale med et barn ved pultenVoksen og barn

De voksne er ansvarlige for det fysiske miljøet som barn oppholder seg i, og det er derfor de som legger til rette for at barn skal kunne leke, utforske og utfolde seg på en naturlig og trygg måte. Å tilrettelegge for lek kan for eksempel innebære å fjerne farlige ting fra lekeplassen til barna, sørge for at lekemiljøet er godt og trygt, og at barna har leker som er tilpasset alderen og interessene deres. Dette kan du lese mer om under «Lekeplassutstyr» og «Sikkerhet på tur».

Voksne kan også være med på barnets lek og svare på invitasjonene til lek som barnet kommer med. Da er det viktig at den voksne lar barnet styre leken og gir positiv respons på barnets påfunn og fantasi. For eksempel kan barnet tildele den voksne en rolle – «du er en politimann» – eller barnet finner på «regler» for leken.

Vi voksne kan også ta initiativet til lek og invitere barna med på ulike typer lek, eller vi kan foreslå en lek for barna. Når vi ser at et barn ikke kommer inn i leken på egen hånd, kan den voksne hjelpe barnet inn i leken. Det er viktig at du som barne- og ungdomsarbeider har gode kunnskaper om lek, og at du kan delta i eller legge leken til rette for å støtte disse barna.

lekUtelek   

Observere leken og hjelpe til

Vi kan observere barnas lek for å se om det er noen av barna som faller utenfor leken, eller som av andre grunner ikke klarer å være med på de andres lek. Vi kan også se etter om noen av barna opptrer på en slik måte at det forstyrrer eller ødelegger leken, for eksempel ved å slå, ta ting fra andre og lignende. Samtidig må vi huske at observasjoner av barns lek ofte gir oss positive signaler om barns kompetanse. Å observere leken til barn kan gi oss nyttig informasjon om deres utvikling, og dette er en viktig del av det pedagogiske arbeidet i barnehage og skole.

Utfordringer til deg

   

Oppgaver
Relatert innhold