Fagstoff

Lek

Publisert: 06.04.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Bøtte og spade

Lek er en helt sentral aktivitet for barn og har stor betydning for barns utvikling. Barn kan leke på utrolig mange måter. Som barne- og ungdomsarbeider må du vite hvilken betydning lek har for barns læring og utvikling, og hvordan du kan legge til rette for barn og unges lek.

For å si noe om hva lek er, kan vi ikke bare se på aktivitetene barn gjør.

 

Vi må også se på hvilket forhold barnet har til aktiviteten, og hvilken opplevelse barnet har av den.

 

 

Gutt som klatrer. Foto.Gutt som klatrer  

 

 

To barn leker sammen. Foto.Å leke sammen   

 

To barn leker i sandkassen, mens voksne observerer. Tegning. Lek i sandkassa

 

Barn som rocker med rockering. Foto. Barn med rockering  

Et barn kan elske å perle eller bygge med lego, og også å klatre i trærne, løpe i en søledam, bygge en hytte sammen med en venn, late som om det er sjørøver, indianer, nisse og mye annet. For et annet barn kan det være skummelt å klatre i trær, og det vil heller gjøre noe annet. Barn leker på ulike måter.

 

En samling med samarbeidsleker  

 

Jente sminker seg, og har dukken ved siden av. Foto. Dukkelek   

Tenk over

  1. Hvilke kompetansemål i læreplanen din sier at du skal lære om lek? Diskuter kompetansemålene i klassen.
  2. Lag et tankekart som viser hva du kan om lek, før du begynner med dette emnet. 
    Ta fram tankekartet når du er ferdig med emnet og finn ut hva du har lært.
  3. Hvilke tanker får du når du ser bildene på denne sida?
    Bruk bildene som inspirasjon og skriv en tekst om hva lek kan bety, og hvorfor det er viktig for barns utvikling og læring.