Fagstoff

Forhold til ansatte

Publisert: 11.08.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kabinansatt i SAS

Egne ansatte er ofte den største og viktigste ressursen i en bedrift. Kompetente, høflige og velopplagte kabinansatte for eksempel bidrar til at flypassasjerene får en god reiseopplevelse, og passasjerer som blir tatt godt vare på, kommer gjerne tilbake. På denne måten bidrar de ansatte også til at flyselskapet de arbeider for, overlever i konkurransen med andre.

Bilde som illustrerer at det er lederens ansvar at de ansatte i en organisasjon arbeider mot et felles mål.Det er lederens ansvar at de ansatte i en organisasjon arbeider mot et felles mål.

 

Bilde av kokk Sven Erik Renaa, som er ansatt ved Gastronomisk Institutt i Stavanger og leder kokkelandslaget.Sven Erik Renaa er manager for det norske kokkelandslaget. Konkurranser bidrar i aller høyeste grad til faglig utvikling! 

Den viktigste ressursen

Det er lederens ansvar å sørge for at alle ansatte jobber mot et felles mål. De ansatte må dessuten ivaretas på flere områder for at de skal kunne yte sitt beste. Arbeidet bør fordeles slik at hver enkelt får en overkommelig arbeidsmengde, har passe stort ansvar og gjør det han eller hun er best på. Alle ansatte skal dessuten trives på jobb og ha mulighet til å utvikle seg.

Nedenfor ser du en video om Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Prøv om du kan skille mellom de forskjellige arbeidsoppgavene som kommer fram i videoen, og tenk over hva slags kompetanse de forskjellige personene må ha for å gjøre jobben sin.