Fagstoff

Forhold til konkurrenter

Publisert: 12.08.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Konkurranse kroppsbygging

En organisasjon må stadig følge med på hva konkurrentene foretar seg med hensyn til produktutvikling og markedsføring. Dette er en forutsetning for å kunne være proaktiv og styre konkurransesituasjonen framfor å være reaktiv og vente på konkurrentenes trekk. Det gjelder å henge med og bygge muskler, ellers risikerer man å bli utkonkurrert!

Bilde av Lett-is med vanilje fra Diplom-Is.Diplom-Is er en stor aktør i markedet for iskrem. Isen deres selges i butikker og kiosker over hele landet.

 

Bilde av ispinne fra Hjem-Is.Når du hører kjenningsmelodien fra «Norge rundt» i gata, vet du at isbilen fra Hjem-Is er like i nærheten! 

Konkurransesituasjonen

Alle organisasjoner må hele tiden forholde seg til sine konkurrenter dersom de vil være konkurransedyktige og overleve. Det kan være konkurrenter som produserer de samme produktene eller tjenestene, eller konkurrenter som produserer substituerende produkter. Substitutter er produkter som ikke er identiske, men som dekker det samme behovet hos kunden, og som derfor konkurrerer i det samme markedet. Lett-is fra Diplom-Is og ispinne fra Hjem-Is er eksempler på konkurrerende produkter, selv om det ene produktet er en liter-is og det andre er en pinne-is.

I de fleste markeder her i Norge er det fri konkurranse. Det vil si at det er den tilbyderen som dekker kundens behov best, som får solgt mest og vinner i konkurransen. Diplom-Is og Hennig-Olsen Is er de to største konkurrentene på iskremmarkedet i Norge, og de deler markedet mellom seg. Likevel finnes det flere mindre konkurrenter, som for eksempel Hjem-Is, som må jobbe hardt for å oppnå og forsvare en posisjon i dette markedet.

En organisasjon kan aldri «hvile på laurbærene», men må jobbe for å dekke kundenes behov slik at den ikke blir forbigått av konkurrenter. Hjem-Is har en annen distribusjonsstrategi enn Diplom-Is og Hennig-Olsen Is ved at de kjører rundt i gatene med butikken sin fremfor å selge gjennom dagligvarebutikker. På denne måten dekker de et litt annet behov enn de to andre konkurrentene.