Fagstoff

Differensiert segmentering

Publisert: 11.07.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
A-klassen fra Mercedes

Mange bedrifter velger en strategi som ligger et sted mellom konsentrert segmentering og udifferensiert segmentering. Bilprodusenten Mercedes for eksempel var lenge kjent for sine dyre, eksklusive biler. I dag tilbyr Mercedes biler i mange flere kategorier, også småbiler i lavprismarkedet. Hvorfor tror du bedriftsledelsen tok denne avgjørelsen? 

Bilde av Crocs-sandaler i en butikk i byen Quebec.Sporty Crocs-sandaler finner vi mest sannsynlig i sportsbutikker.

 

Bilde av dekorerte Crocs utstilt i en butikk i Boulder i Colorado.Barn og unge vil kanskje falle for dekorerte Crocs snarere enn for den mer sporty typen. Pyntede Crocs er det nok størst avsetning for i vanlige skobutikker, eller i butikker som har spesialisert seg på klær og utstyr for barn.

Tilpasning til flere segmenter

Ved differensiert markedsføring velger bedriften å pleie flere segmenter gjennom å tilpasse markedsføringen sin til hvert segment parallelt. Det betyr at bedriften spesialiserer produkter og markedsføring til en viss grad, og den gjør dette innenfor flere segmenter samtidig. Bedriften kan for eksempel forandre produktegenskaper, pris, kommunikasjon og kanskje også distribusjon for å nå de forskjellige segmentene på en effektiv måte.

Crocs som eksempel

For eksempel kan produsentene av Crocs lage Crocs for helsepersonell. Disse Crocsene kan være ensfarget og diskré og selges hos bandasjister. Samtidig kan de markedsføre fargerike Crocs med perler og tilbehør for barnesegmentet. Disse typene Crocs selges i skobutikker. Et siste segment kan være båtfolket, som vil ha Crocs kun i hvitt og marineblått, og som vil kjøpe Crocsene i båtbutikker.

Det er i grunnen opplagt at kommunikasjonen ut mot de forskjellige segmentene må bli forskjellig: Hos båtfolket er det funksjon som er viktigst, hos barna er det viktigste farger og tilbehør, og helsepersonell vektlegger komfort.