Fagstoff

Forskjellige eller like?

Publisert: 11.07.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Klonet sau

Hvordan vil du beskrive elevene og de ansatte på skolen din? Er de så like at de alle foretrekker identiske produkter, eller er de så forskjellige at hver og en må ha skreddersydde produkter for å få dekket sine behov? Det er iallfall én ting som er sikkert: Verden hadde vært mye enklere for markedsførere om menneskene hadde vært kloninger av hverandre, som sauen Dolly …

Bilde av en kvinnelig modell som viser dameundertøy på en undertøymesse i Paris.Luksuriøst dameundertøy er et segment i undertøymarkedet.

 

Bilde av en boksershorts.Herreundertøy for voksne menn er et annet segment i markedet for undertøy.

 

Bilde av barn som leker på en seng.Barn har til dels andre behov enn voksne når det gjelder undertøy. Blant annet skal undertøyet være funksjonelt og lett å vaske.

 

Bilde av en kvinnelig modell som viser ullundertøy fra Devold på Oslo Fashion Awards i Oslo, 13. februar 2007.Ullundertøy til sports- og fritidsbruk er enda et segment i undertøymarkedet.

Diskusjon uten fasitsvar

Som markedsførere skal vi dekke kundens behov. Men hvor langt er det nødvendig å gå i å tilby kundene spesialiserte produkter? Debatten «standardisering versus spesialisering», likebehandling eller individuell behandling, har ikke noe fasitsvar, men det er nyttig å forstå den.

Illustrasjon til debatten om standardisering versus spesialisering.

Et spørsmål om kundepleie

Debatten om standardisering eller spesialisering handler i grunnen om forskjellige syn på hvordan man bør pleie kundegrupper. Historisk sett har utviklingen gått fra nærmest total standardisering til stadig mer spesialisering. Så lenge folk hadde mange udekkede materielle behov, var det viktigst for bedriftene å produsere store nok mengder varer. Løsningen ble standardisert masseproduksjon. Men etter hvert som konkurransen mellom bedriftene ble hardere, ble de nødt til å orientere seg i større grad etter kundenes behov dersom de skulle lykkes.

Segmentering

I dag må bedriftene bestemme seg for hvilke kundegrupper de vil pleie. For å finne disse gruppene, må de dele opp markedet i segmenter – det vil si i kategorier som har noen fellestrekk. Kakediagrammet nedenfor viser et enkelt eksempel på en mulig oppdeling eller segmentering av undertøymarkedet.

Kakediagram som viser en tenkt segmentering av undertøysmarkedet.(Diagrammet viser ikke reelle markedsandeler.)

Mennesker er ulike på mange måter. De kan deles inn etter alder, kjønn og inntekt, de er ulike med tanke på kjøpsvaner, lojalitet, interesser og verdier, og de bor på forskjellige steder i landet. Alle disse variablene kan være grunnlag for segmentering av et marked og definering av målgruppene i det.

Nedenfor ser du et praktisk og litt uhøytidelig eksempel på hvordan man kan segmentere hudpleie for ansiktet med utgangspunkt i hudtyper.