Fagstoff

Valg av internasjonalt marked

Publisert: 21.12.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Svensk fotballsupporter

Vi har større mulighet for å lykkes som markedsførere dersom vi søker et internasjonalt marked som ligner vårt eget.

Bilde av Kinas flagg.Kina er Norges største handelspartner i Asia.

 

Bilde av sigøynere bak et EU-flagg.EU er Norges viktigste handelspartner, etterfulgt av USA og Kina.

Kunnskap om marked og kultur

Når bedrifter beveger seg ut av sitt nasjonale marked og begynner med internasjonal handel, retter de seg vanligvis først mot de internasjonale markedene som ligner deres eget. På denne måten kan de bruke mye av den kunnskapen og erfaringen de har fra hjemmemarkedet sitt, også i det nye markedet de retter seg mot.

For eksempel er Sverige det viktigste utemarkedet for Norge. Her er det relativt lett for oss å lykkes fordi Sverige er ganske likt Norge på mange områder. Ønsker vi derimot å etablere oss på et annet kontinent, for eksempel i Asia, må vi bruke helt andre markedsføringsmetoder for å nå frem til målgruppene våre. Vi må kunne et annet språk, forstå en ny kultur og ha innsikt i preferansene denne befolkningen har, dersom vi skal lykkes. Denne filmen gir et godt inntrykk av hvordan man må tenke.

 

Inndeling av internasjonale markeder

Det er vanlig å dele de internasjonale markedene inn i grupper ut fra økonomisk utviklingsnivå og/eller kulturelle fellestrekk.

  • Vesten
    EU-landene og andre land i Europa som ikke er med i EU, USA, Canada, Australia og New Zealand
  • Øst-Europa
    Russland, østeuropeiske land utenom EU, tidligere republikker i Sovjetunionen
  • Det fjerne østen
    Kina, Japan, Korea, India og andre land i samme region
  • Utviklingsland
    Afrika, land i Midtøsten og i Sør- og Mellom-Amerika

Inndeling internasjonale markeder

Mennesker (kollasj)