Fagstoff

Internasjonale markeder

Publisert: 21.12.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kontainerskip

Det internasjonale markedet er i dag lettere tilgjengelig enn noen gang før. De fysiske avstandene har selvsagt ikke blitt kortere, men nye og bedre transportmidler og elektroniske medier gjør handelen langt enklere og mer effektiv.

Bilde av Statoil-flagget.Statoil er blant de femti største selskapene i verden uavhengig av bransje.

 

 

Bilde av en oljeplattform.Statoil er verdens største operatør på dypt vann.

Internasjonale bedrifter

Mange store bedrifter i dag har hele verden som marked. Du kjenner helt sikkert til en rekke bedrifter som både eksporterer og importerer forskjellige varer, teknologier eller tjenester. For eksempel opererer reklamebyrået Leo Burnett International i hele 84 land, og det norske arkitektfirmaet Snøhetta har kontor i både Norge og USA og konkurrerer om oppdrag i hele verden. Store bedrifter som Statoil eller Kongsberg Gruppen kunne ikke overlevd med å bare ha Norge som marked. Landet vårt er for lite til at etterspørselen etter produktene deres kan bli stor nok.

Under ser du en reklamefilm for Gillette Proglide, der reklamebyrået har prøvd å formidle et budskap som skal være forståelig på tvers av landegrenser. I tillegg har Gillette en rekke reklamefilmer der budskap og språk er tilpasset det enkelte land.