Fagstoff

Bedriftsmarkedet

Publisert: 21.12.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Grossistkontor (utsnitt)

Bedriftsmarkedet er et profesjonelt marked på linje med mellomhandlermarkedet og det statlige og kommunale markedet. Vi bruker ofte begrepet organisasjonsmarkedet som et synonym på de profesjonelle markedene. Derfor kan vi også si at bedriftsmarkedet er en del av organisasjonsmarkedet. Det litt nostalgiske bildet til venstre viser et grossistkontor fra 1950-tallet.

Bilde av Jorid Fjeld som er daglig leder ved Valkyrien kaffeforretning i Oslo.Jorid Fjeld foredler og selger kaffe. Hun arbeider i bedrifts-markedet.

Innkjøp til drift og produksjon

I bedriftsmarkedet skjer innkjøp fordi bedriften trenger varer og tjenester til å drive sin egen produksjon. Noen varer blir brukt direkte i produksjonen, som for eksempel mel bakeren kjøper inn for å produsere brød og bakverk, andre varer er enkeltkomponenter som skal settes sammen til tekniske produkter. I disse tilfellene skjer det en videreforedling av produktene før de forlater bedriften.

I tillegg kjøper bedriftene produkter og tjenester som er nødvendige for at de ansatte i bedriften skal få gjort jobben sin. Det kan være maskiner, kontorrekvisita, telefon-, Internett- og regnskapstjenester og mye mer. Slike varer blir ikke videreforedlet i seg selv, men de er en innsatsfaktor i produksjonen.

En god kopp kaffe

 

  1. Kaffebærene modner på kaffebusken.
  2. Bærene plukkes og skrelles.
  3. Bønnene (kjernene) brennes og males.
  4. Ulike kaffesorter kombineres til en harmonisk blanding.
  5. Den ferdigpakkede kaffen kjøres ut til butikker og kafeer.
  6. Til slutt kan du nyte cappuccinoen din i ro og mak – og fundere på hvor mange mellomhandlerledd kaffen har vært gjennom!

Bildekollasj som viser innkjøp, foredling og salg av kaffe i bedriftsmarkedet.

Kjennetegn på bedriftsmarkedet

  • Bedrifter gjør innkjøp relativt ofte.
  • Bedriftene kjøper inn relativt store kvanta.
  • Verdien av innkjøpene er også nokså høy.
  • Etterspørselen i bedriftsmarkedet er avledet, det vil si at den er et resultat av hva bedriftene trenger i produksjonsprosessen sin.
  • Innkjøpene kan være rutinebaserte og regelmessige fordi bedriftene bruker de samme produktene over en lang periode, for eksempel muffinsformer og mel i et bakeri.
  • Bedriftene vil med jevne mellomrom gå gjennom innkjøpsrutinene for å kontrollere om de er effektive og riktige.
  • Behovet for varer vil av og til endre seg. Da må bedriftene revurdere innkjøpene, og dette kan munne ut i en anbudskonkurranse for å finne den beste leverandøren.

Her ser du historien om hvordan Friele kaffe vurderte hvilke kaffebønner de skulle velge til sin kaffeproduksjon.

 

Kaffebønner blir, som du kanskje vet, brent på forskjellige måter, malt og pakket i poser før de selges.