Fagstoff

Forbrukermarkedet

Publisert: 22.12.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Prislapp på plagg fra KappAhl

Forbrukermarkedet består av deg og meg og alle andre enkeltpersoner som kjøper varer til eget forbruk. Slike varer kan være alt fra mat, drikke, toalettsaker og klær til elektronisk utstyr, hvitevarer, møbler og biler. Varene vi kjøper, har vanligvis relativt lav verdi.

Bilde av en elev i videregående skole som spiser skolebrød i matpausen.Denne eleven i videregående skole har kjøpt lunsjmat til eget forbruk.

 

Bilde av en prisliste på kaffedrikker hos en kaffebar.Kaffe er en vare mange av oss kjøper ganske ofte. 

 

Bilde av far og datter.Matvarer er noe vi bruker hver dag.

Hva kjennetegner forbrukermarkedet?

Forbrukermarkedet skiller seg fra de andre markedene på tre punkter:

Kjøp til eget forbruk

Som forbrukere kjøper vi vanligvis varer vi skal bruke selv. Håndkleet vi tørker oss med etter dusjen, tannbørsten vi pusser tennene med, maten vi spiser til frokost, klærne vi har på oss, og sykkelen vi sykler til skolen med, er alle eksempler på denne typen forbruksvarer.

Varer med lav verdi

Varene vi kjøper til eget forbruk, har relativt lav verdi. Tannbørster, hårspenner, barberskum og andre konsumvarer koster ikke stort. Heller ikke sykler, vaskemaskiner eller sofaer er så dyre at vi må vente i lang tid før vi kan få kjøpt dem. Ikke engang biler og hus, noe av det dyreste vi kjøper som enkeltpersoner, har særlig høy verdi sammenlignet med verdien til et fly eller en skyskraper.

Relativt hyppige kjøp

Forbrukere kjøper varer relativt ofte: Vi kjøper mat hver dag, og vi kjøper ofte klær, husholdningsartikler og andre småting.

Ung kvinne drikker kaffe

Kvinne spiser salat
Mann leser avis på sengen
Jente drikker sjokolademelk

Forbrukergrupper

Forbrukere har ulike kjøpevaner. Både alder, smak, inntekt, geografisk tilhørighet, kulturell tilhørighet og utdanningsnivå er viktige variabler som kan få oss til å velge forskjellig. Denne typen kunnskap om forbrukerne i målgruppen er veldig interessant for en markedsfører som vil nå sine salgs- og markedsføringsmål.

Relatert innhold

Aktuelt stoff