Fagstoff

Markedsutvikling

Publisert: 21.12.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Skrivemaskin

Markeder kommer og går – heldigvis! På denne måten får vi nemlig hele tiden produkter som er tilpasset nye behov, og som utnytter ny teknologi. For eksempel har markedet for skrivemaskiner blitt helt borte etter at pc-en kom på markedet. På bildet til venstre ser du forløperen til dagens bærbare datamaskiner, en Olivetti Lettera skrivemaskin fra 1954 i reisevariant, signert Marcello Nizzoli.

Bilde av Norwegian-fly i lufta.De siste ti–femten årene har billigselskaper som Norwegian og Ryanair forandret markedet for flyreiser radikalt. De har presset de andre flyselskapene på pris og gitt kundene muligheten til å velge servicenivå.

Hvorfor endrer markeder seg?

Ny teknologi er én viktig årsak til markedsendringer. Men det finnes også andre forhold som forandrer et marked. For eksempel tvinges etablerte bedrifter til å tenke nytt når nye konkurrenter kommer på banen.

Trender og moter

Trender og moter er en annen faktor som påvirker markeder. For kunder med god råd blir også kjøp av alt fra sykler, mobiltelefoner og skiutstyr til sofaer og kjøkkeninnredning til et spørsmål om å velge moteriktig.

Moteskaperne bak Moods of Norway mener tydeligvis at markedet for piratbukser til menn er verdt å satse på.

 

Kanskje de vil klare å øke markedet for denne typen klær?

 

Bilde av en deodorant i sprayform, som var vanlig før.Deodorant i sprayform var vanlig før.

Lover og regler

Av og til forandres et marked på grunn av nye lover og regler. Før var det for eksempel veldig vanlig med spraydeodorant, men sprayen inneholdt drivgasser som senere ble forbudt av miljøhensyn. Nå ser vi i mye større grad deodoranter i roll-on-form eller stick-form.

Nye markeder

Et helt nytt marked som har oppstått de siste årene, er markedet for CO2-kvoter eller CO2-sertifikater. Bedrifter som forurenser, får tildelt et visst antall CO2-sertifikater. Disse sertifikatene sier noe om hvor mange tonn CO2 de kan slippe ut i løpet av et år. Dersom bedriftene slipper ut mer, må de kjøpe flere sertifikater, og dersom de slipper ut mindre, kan de selge de sertifikatene de ikke bruker. I filmen under får du vite mer om handel med CO2-kvoter.

Markeder påvirkes av

 

  • ny teknologi
  • nye konkurrenter
  • trender og moter
  • lover og regler