Fagstoff

Hvorfor definere markeder?

Publisert: 21.12.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kvinne med tankeboble

Er det virkelig nødvendig å bruke tid og krefter på å definere et bestemt marked? Kan vi ikke bare produsere buksene våre eller bilene våre og gjøre det i fred, så får de kjøpe produktene, de som vil? Vel – vi kan selvsagt la være å ha en gjennomtenkt strategi, men finnes det en eneste god grunn til å overlate til tilfeldighetene om vi skal lykkes eller ikke?

Bilde av to personer som driver med hekkeløp.Et treningssenter må vite hvilke kunder det har. Én aktuell kundegruppe er aktive idrettsutøvere.

 

Bilde av personer som løper på tredemøller.En annen aktuell kundegruppe for et treningssenter er «vanlige» folk som ønsker å komme i form.

 

Bilde av en overvektig person som trener på et treningssenter.Overvektige personer som ønsker å gå ned i vekt, utgjør en tredje relevant kundegruppe for et treningssenter.

 

Bilde av en vektløfter.Vektløftere og kroppsbyggere er en fjerde aktuell kunde-gruppe.

Et grunnlag for strategiske valg

Det finnes noen få tilfeller der markedet er tydelig definert i utgangspunktet, som for eksempel aksjemarkedet. Men for de fleste bedrifter er det helt nødvendig å definere hvilket marked de skal være i. De må kjenne både kundene og konkurrentene sine slik at de kan velge de rette strategiene for prispolitikk, reklame og kommunikasjon, produktutvikling og distribusjon.

Hvem er konkurrentene mine?

Hvem er kundene mine?

En hjelp i markedsføringsarbeidet

Når vi har definert markedet vi er i, har vi også avklart bedriftens rolle. Vi vet hvem vi skal markedsføre oss overfor, og hvem vi skal konkurrere mot. Da kan vi lettere sette oss konkrete mål for markedsføringsarbeidet. For eksempel er det langt enklere å utforme et reklamebudskap dersom vi har avgrenset målgruppen godt. En pensjonist trenger som oftest en helt annen form for kommunikasjon enn en trettiåring eller en skoleelev.

For en bedrift er det umulig å være god på «alt» eller å være noe for «alle». Da blir resultatet gjerne middelmådig på de fleste områder, og vi risikerer at vi ikke når noen som helst. Derfor legger vi det beste grunnlaget for å lykkes når vi avgrenser markedet vårt skikkelig.