Fagstoff

Produktorientering

Publisert: 19.10.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Trond Lykke vasker en av sine Rolls Roycer

Produktorientering er en filosofi som går ut på å tilby produkter av bedre kvalitet enn det konkurrentene gjør. Bilmerket Rolls-Royce er et eksempel på et produkt der kvalitet i alle ledd er det viktigste kravet fra kundenes og produsentens side.

Bildet viser en modell som bærer en pelskåpe over en rød kjole på motemoloen.Haute Couture-klær er svært dyre, ikke bare fordi de er laget av kjente designere, men også på grunn av den fremragende kvaliteten på tekstiler og syarbeid.

 

 

Bildet viser Bjørn Jacobsen i Grønn Hverdag, som mener at en sparedusj vil gi en familie på fire redusert strømregning.Bjørn Jacobsen i Grønn Hverdag mener sparedusjen til 89 kroner reduserer strømregningen til en familie på fire med 3 100 kroner i året.

 

 

Bildet viser en musefelle. Trenger vi egentlig en bedre utgave?Trenger vi egentlig en bedre utgave av musefellen?

Søkelys på kvalitet

En produktorientert leder vil kunne si: «Vi må tilby bedre produkter enn våre konkurrenter. Det er kvalitet markedet ønsker.»1. Men er det så sikkert at det alltid er kvalitet markedet ønsker? Kan det være andre egenskaper som er vel så viktige? Og hva er egentlig kvalitet?

Kvalitet for hvem?

Er kvalitet det samme som gode tekstiler og pent syarbeid i et plagg, eller er kvalitet ensbetydende med tidsriktig design og moderne farger? Kvalitet for deg trenger ikke være det samme som kvalitet for bestemoren din. Dessuten kan kvalitet oppfattes både objektivt og subjektivt.

En produktorientert bedriftsleder tar ofte utgangspunkt i sin egen kvalitetsoppfatning i stedet for kundenes. Det er lett å bli «forelsket» i produktet man produserer, slik at man glemmer hva kunden egentlig ønsker seg. Man synes at man lager noe uunnværlig og genialt, uten egentlig å vite om det er dette kunden vil ha.

Eksempel på et kvalitetsprodukt som ikke helt slo an

Et eksempel på et kvalitetsprodukt som ikke har slått an som forventet, er sparedusjen som ble lansert en gang på 90-tallet. Det er en enkel oppfinnelse der det blandes inn luft i dusjvannet slik at man bruker mindre varmt vann og på den måten reduserer strømregningen. Dette er både miljøvennlig, billig og lurt. Men hvorfor har ikke alle en slik dusj hvis det reduserer strømregningen?

Det kan finnes flere svar på dette spørsmålet. Noen synes kanskje ikke at strømregningen er så høy at det er nødvendig å spare. Andre synes kanskje at sparedusjen ikke ser særlig elegant ut, og andre igjen synes kanskje at det er mer komfortabelt at det kommer mye vann og ikke luft ut av dusjen. Alt dette trenger ikke å bety at sparedusjen ikke er et godt produkt, men det illustrerer at produktet ikke nødvendigvis er godt for alle. Dersom man skal produsere og selge for eksempel dusjhoder, må man lytte til kunden, ikke bare tro at man vet hva kunden vil ha.

«Musefelleteorien»

Har du hørt om «Musefelleteorien»? Den sier at dersom man lager en bedre musefelle enn konkurrenten, vil kundene snart finne frem til denne og stå i kø for å kjøpe den. Hadde det vært så enkelt, ville det ikke vært noen sak å lykkes med produksjon og salg av varer og tjenester.

I dag er det imidlertid så stort tilbud av varer at den nye musefellen risikerer å drukne i mengden. Skal produktet overleve på markedet, er det helt nødvendig at man forteller forbrukerne at den nye musefellen finnes, og hvorfor den er bedre enn konkurrentens musefelle. Og først og fremst bør man forsikre seg om at det faktisk eksisterer et behov for en bedre musefelle!

Nedenfor ser du en video om en kreativ og hjemmelaget musefelle. Finnes det et marked for den, tro?