Fagstoff

Gjennomføring og vurdering

Publisert: 22.06.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Treningsmetode

Planleggingsfasen er nå over, og du skal ut og trene. Det beste er hvis alt går slik du har planlagt. Det vil imidlertid alltid være lurt å vurdere det du holder på med, det er en form for kvalitetssikring for å nå målene sine.

Landhockeyspillere i samtale med trener. Foto.Gjennomføring og vurdering.  

Gjennomføring

Klatrer står foran en klippevegg. Foto.Fungerer treningsopplegget ditt som forventet?   

En trener og en storslalomløper diskuterer løypa. Foto.Må noe justeres?   

Prøv å få gjennomført det du har planlagt. Har du satt opp for mange eller for få øvelser, må du justere planene til neste gang. Før derfor logg over treningen din.

les mer
Skal du forbedre formen, må du trene så hardt at du kjenner at du blir sliten. Det er derfor viktig at du på slutten av økta føler at dette er tungt, så tungt at du nesten ikke orker å gjennomføre det du har planlagt. Først da gir du kroppen signal om at den skal tilpasse seg − og da gjør den det. Dette følger prinsippene om overbelastning, tilpasning og progresjon.

Er du i dårlig form en dag, trenger du ikke å trene så hardt. Finn da alternative måter å trene på. Lytt til kroppen, og juster planene hvis det er behov.

Etter hver økt du gjennomfører, er det lurt å notere hva som gikk bra, og hva som ikke fungerte. Bruk gjerne treningsdagboka som ligger i lenkesamlingen på denne siden. Merker du noen framgang, føler du at du er på riktig vei i forhold til målsettingen din? Ønsker du å justere planene, kan du gå inn i treningsplanleggeren og gjøre endringene.

skjul

Vurdering

Har du oppnådd noe med treningen din? Vurder trening du gjennomfører: Fungerer opplegget ditt som forventet, eller bør du justere på noe?

les mer
Vurdering av økta

I lenkesamlingen ligger en treningsdagbok, et skjema du kan bruke til å føre logg over treningen din. Skjemaet er selvinstruerende og et godt hjelpemiddel til å vurdere treningsopplegget ditt. Vurder hver enkelt økt med tanke på dette:

  • Tid: Noter tiden du brukte på hver av de ulike egenskapene, for eksempel 30 minutter styrke og 30 minutter utholdenhet.
  • Karakter: Gi deg selv en karakter på en skala fra 1 til 3. 3 er en topp økt!
  • Noter eventuelle avvik fra planene med tanke på intensitet, skader, sykdom og andre forhold som hadde innvirkning på gjennomføringen.
  • Eventuelle testresultater må du huske å føre på.



Vurdering av perioden

Etter treningsperioden bør du gå inn i dagboka og vurdere perioden som helhet. Har du nådd målene du satte deg? Eller ble det hele en fiasko, eller kanskje kom du lenger enn det du hadde satt som mål? Bruk treningsprinsippene når du skal vurdere: Var belastningen tilpasset deg? Vurder varigheten på treningsøktene, vurder hyppighet, og ikke minst må du vurdere intensiteten på øktene, var den tilpasset deg? Denne vurderingen er et viktig hjelpemiddel når du skal planlegge en ny periode.

Treningsprinsippene ligger i lenkesamlingen: Hva er treningsplanlegging?

skjul

 

Treningsdagbok.  

Relatert innhold