Fagstoff

På jobb i Popsalongen

Publisert: 23.02.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Radiostudio sidespaltebilde  

Popsalongen

Flere radiomedarbeidere er i sving når programmet Popsalongen går på lufta.

 

Direktesendt radio krever grundig forberedelse og byr på utfordringer underveis.

 

Hva er Popsalongen?Hva er Popsalongen?

Hvem jobber i Popsalongen?Hvem jobber i Popsalongen?

Programleder radioProgramleder radio

Lydteknikker radioLydtekniker radio

Lydmikser radioLydmikser radio

Utfordringer under sendingUtfordringer under sending

Kontakt med lytterneKontakt med lytterne

Artist i studioArtist i studio

Hvordan få jobb i radio?Hvordan få jobb i radio? 

 

  Hvordan blir et radioprogram til?

I desember 2010 fulgte vi Siri Knudsen på jobb i programmet Popsalongen i NRK P3. Popsalongen er et tre timers magasinprogram som handler om popkultur. P3 er NRKs musikkanal, og målgruppa er primært ungdom. P3 har hovedfokus på populærmusikk, humor og nyheter.

Før sending

En stor del av arbeidsdagen til en radiomedarbeider foregår før sending. Når Popsalongen går på lufta kl. 13, har Siri allerede fire timer bak seg med research og utarbeiding av kjøreplan. De to første timene går med til å sjekke norske og utenlandske musikknettsteder på jakt etter aktuelle nyheter. I tillegg forbereder hun seg til intervjuet med dagens gjest.

Lydtekniker Helgar Torgvær gjør klar mikrofoner og instrumenter til musikere som skal spille "live" i studio. Han sørger også for at alle linjer mellom miksebord og studio er koblet opp. Siden artistene dukker opp underveis i programmet, må lydsjekken ofte gjøres i plateavspillingspausene.

Kjøreplan

Før programmet går på lufta, blir det laget en kjøreplan. Kjøreplanen viser hvilke innslag som skal være med i programmet, hvor lenge hvert innslag varer, og hvilke lydkilder som skal brukes. Lydmikser legger de ferdiglagde lydklippene klar på harddisken.

Siden Popsalongen er et musikkprogram, får programlederen en halvferdig kjøreplan fra musikkavdelingen, hvor musikkinnslagene allerede er lagt inn. Programlederens jobb er da å legge inn studiostikk mellom musikkinnslagene. Et studiostikk er en monolog eller dialog som binder de ulike innholdselementene i programmet sammen. Dersom programlederen har invitert en gjest i studio, må dette innslaget også inn i kjøreplanen.

I studio

Utfordringen for programlederen i Popsalongen er å snakke seg gjennom tre timers direktesending uten å miste fokus. Da er det viktig å være glad i å snakke og genuint interessert i det temaet programmet handler om. Selv om sendingen er godt planlagt, er det viktig å kunne snu seg kjapt dersom noe uforutsett dukker opp.

Lydmikseren Anders styrer programavviklingen og sørger for at alle lydinnslag går på lufta når de skal. I andre radiokanaler hender det at programlederen også har ansvar for denne jobben.

Kontakt med lytterne er viktig. Programlederen mottar en strøm av SMS-meldinger mens programmet pågår. Noen lyttere får tilbakemelding direkte på lufta, andre får svar via tekstmelding. Fortløpende kommunikasjon med lytterne er vanlig i direktesendt radio.

Relatert innhold

Yrkesrelevant stoff for