Fagstoff

Vær varsom-plakat for bloggere?

Publisert: 09.02.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

MIK-logo medieetikk

 

Huskelappen

Integritet er viktig, også i sosiale medier.

 

Ytringsfrihet innebærer ikke retten til å mobbe andre mennesker.

 

Bloggplakaten

Trenger vi en bloggplakat, eller vil en slik regulering slå bena under bloggen som et medium for frie ytringer?

 

Les hele intervjuet med Thomas Moen på nrk.no.

Vær varsom-plakat for bloggere er klar

 

Unge stemmer

Bloggeren Voe

 

Rosabloggeren Voe valgte å legge ned bloggen sin fordi belastningen med daglige sjikanørse kommentarer ble for stor.

Voes "Natti" 


Opphavsmann: NRK

Egen Vær varsom-plakat for bloggere?

I begynnelsen av januar kom meldingen om at rosabloggeren Voe hadde bestemt seg for å slutte å blogge. Thomas Moen sier til nrk.no at han ønsker en egen bloggplakat som vil fungere omtrent som Norsk Presseforbunds Vær varsom-plakat:

– Mange bloggere blir kynisk utnyttet av annonsører. Spesielt unge som ikke har erfaring med sponsorer og annonsører risikerer å bli ofre store annonsører som vil tjene penger på bloggere som er populære blant leserne. Jeg har sett et stort behov for noen retningslinjer om hvordan folk skal forholde seg til kommersielle budskap og blogging generelt.

I forslaget til Bloggplakaten heter det at en blogger kan skrive om hva han eller hun vil, så lenge man følger norsk lov. Det legges også vekt på ærlighet og troverdighet. Integritet er viktig, også for bloggere. Innlegg som er sponset, bør derfor merkes slik at leseren er klar over at det ligger kommersielle interesser bak.

Ytringsfrihet eller mobbing?

Bruk av kommentarfeltene på blogger og i nettaviser reiser også etiske spørsmål. Noen nettaviser har fjernet muligheten til å kommentere aktuelle nyhetsmeldinger. Slike kommentarer kan virke støtende for pårørende, spesielt i tilfeller der det handler om ulykker eller kriminalsaker. Det finnes også eksempler på at sportsutøvere og trenere er blitt offentlig mobbet gjennom kommentarer på nettavisenes sportssider.

Hele 350 000 nordmenn var aktive bloggere i 2010. Noen av disse bloggene er svært personlige og utleverende, men bloggerne konkurrerer likevel om å ha flest lesere. Historien om rosabloggeren Voe viser belastningen ved å leve livet på utstilling.

Oppgaver
Relatert innhold

Aktuelt stoff

Generelt