Fagstoff

Solvett

Publisert: 24.07.2009, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Solkrem

Det er viktig å sole seg fornuftig slik at man ikke blir solbrent. Da unngår man skader som senere kan føre til ulike typer hudkreft/føflekkreft. Hvor lenge du kan sole deg, avhenger av hvor sterk strålingen er, hvilken hudtype du har, og om du er brun fra før.

Simulering av UV. Foto.Virkning av solkrem blir vurdert sammen med usikkerhet og feilkielder.   

 

Barn på stranda. Foto.På stranda med solhatt og klær.   

 

 

Oversikt over 6 hudtyper. Tabell.Hudtyper, tabell.  

 

 

Solingstider som anbefales til ulike hudtyper. Tabell.Anbefalte solingstider i solarium.  

 

 

Mann som sitter under en parasoll på en strand. Foto.Soling under parasoll.  

Fornuftig soling

På grunn av at antall tilfeller av hudkreft har steget så kreftig, har helsemyndighetene i mange år vært svært skeptiske til nordmenns solingsvaner. Det anbefales pauser i solingen og kun korte økter, selvfølgelig med solkrem og solbriller.

Professor i biofysikk Johan Moan mener at mange vil ha positiv helseeffekt av å sole seg litt mer, slik at de får produsert store mengder D-vitamin. 1 I følge Moan får man nok vitamin D ved å sole seg daglig i 10 minutter når sola står høyt på himmelen. Man behøver ikke å kle av seg alt. Det holder å blotte armer og ansikt.

Tid

Hvis du ikke har solt deg på en stund, kan du begynne forsiktig med et kvarter første dagen og så øke litt for hver dag. Hvis du blir rød, skal du ikke øke tiden i sola. Sol deg ikke mer enn to timer i ett strekk, selv om du er brun. Ta pauser fra sola midt på dagen når den er på sitt sterkeste.

Solkrem

Solkrem gir god beskyttelse mot UV-stråling hvis den anvendes riktig. Bruk høy faktor, og husk at huden trenger gradvis tilvenning til sola etter en lang og UV-fattig vinter.

  • Solkremen bør inneholde både UVA- og UVB-filter.
  • Midt på dagen om sommeren bør man helst bruke solfaktor 15 eller mer på ubeskyttet hud, – også i Norge. Oppgitt solfaktor gjelder for et tykkere lag med solkrem enn det folk flest smører på.
  • Kremen bør være vannfast, særlig hvis vi bader eller svetter i løpet av solingen.
  • Vi bør smøre oss ofte fordi vi gjerne svetter, bader og tørker oss med håndkle slik at solkremen forsvinner. I tillegg vil ofte effekten av kremen reduseres under påvirkning av sol. Smøring hver andre time er anbefalt.
  • Gammel solkrem kan ha en lavere solfaktor enn merkingen viser.

Solbriller

To solbriller. Foto.Solbriller.  

Solbriller kan beskytte både øynene og den tynne huden rundt dem. Det er viktig at brilleglassene stopper så å si all UVA- og UVB-stråling og en del synlig lys også. Når du kjøper solbriller, kan du se på merkingen hvor mye UV-stråling de filtrerer bort. I påskefjellet er det ekstra viktig at brillene er utformet slik at de skjermer for refleksjon fra snøen (kommer inn fra sidene på smale briller).

Klær som beskyttelse

Klær kan ofte gi den beste solbeskyttelsen i kombinasjon med smøring av bare områder. Når man står, går eller sitter oppreist i sola, er skuldre og nakke svært utsatt. Det samme gjelder kinn og nese. Klær som dekker skuldre og nakke i tillegg til en solhatt, gir god beskyttelse.

Flere faktorer er avgjørende for hvor godt et plagg beskytter mot UV-strålingen.

  • Tett vevde stoffer stopper mer UV-stråling enn løst vevde stoffer.
  • Mørkere farger slipper gjennom mindre UV-stråling enn samme type plagg i en lysere farge.

Barn og sol

Barn skal ikke sole seg for å bli brune. Siden pigmentutviklingen ikke er tilstrekkelig utviklet for å beskytte mot UV-stråling, er barns hud er mye mer følsom enn voksnes. Solbriller er ekstra viktige for barn, siden de unge øynene slipper inn mer UV-stråling enn voksne øyne. Mye av grunnlaget for utvikling av solskader legges i barneårene. Innfør gode solingsvaner tidlig slik at det blir en naturlig del av det å oppholde seg ute!2 Soltips for barn

Oppgaver
Relatert innhold