Fagstoff

Markedsføringens rolle i samfunnet

Publisert: 14.09.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Eldre reklame for Nivea hudkrem

For bare noen tiår siden var det fortsatt mange som syntes markedsføring var unødvendig bruk av penger. Den gangen var ikke vareutvalget så stort, og det kunne for eksempel være nok å lage en enkel annonse med oppfordringen «Bruk Nivea krem» for å få kundene til å kjøpe. Slik er det ikke lenger.

I dag er det flere og flere aktører som henvender seg til de samme kundene. Konkurransen i de fleste markeder er langt større enn tidligere, og effektiv markedsføring har blitt en nødvendighet.

Bilde av Aksel Lund Svindal på seierspallen, med reklame for Audi i bakgrunnen.Bilprodusenten Audi synes tydeligvis det er god reklame å bli assosiert med vinnere i alpinsporten. Hvorfor tror du de vil det? Hva tror du er størrelsen på markedsførings-budsjettet deres?

Økt konkurranse

Midlene som blir brukt til markedsføring, har økt markant de siste 50 årene. Stadig flere organisasjonar tilbyr varer og tjenester, og det rike tilbudet fører nødvendigvis til sterkere konkurranse. Dessuten blir kundene mer sofistikerte og kommer i en posisjon der de kan velge. Alt dette skaper et behov for mer målrettet markedsføring.

Krav om stadig fornyelse

Størrelsen på markedsføringsbudsjettet kan variere fra organisasjon til organisasjon, men uansett er markedsføring i dag en helt selvfølgelig del av det å drive en bedrift effektivt. Vi må finne på stadig nye og lure måter å komme i kontakt med kundene våre på, slik at vi vinner frem i konkurransen.