Fagstoff

Direkte markedsføring (DM)

Publisert: 13.09.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kvinne omgitt av gratisbøker fra bokklubber

Når en markedsfører henvender seg direkte til deg via for eksempel adressert post, e-post eller telefon, kaller vi det direkte markedsføring (DM). Et eksempel på denne typen markedsføring er de mange adresserte brosjyrene som bokklubber sender ut, med tilbud om gratisbøker til nye medlemmer. Ifølge Den norske Forfatterforening går det ut omtrent halvannen million gratisbøker årlig! 

Bildet viser klistremerker som reserverer mot uadressert reklame.Uadressert reklame kan vi reservere oss mot.

Personlig henvendelse til kunden

Markedsføreren henvender seg direkte til deg som person for at du skal føle at du er en utvalgt kunde som får et unikt tilbud. Tilbudene oppfordrer ofte til «dialog» mellom deg og salgs-organisasjonen, slik at du som kunde kan gi informasjon om deg selv og dine ønsker. Dette gir bedriften mulighet til å skreddersy tilbud til deg i fremtiden.

Eksempler på DM kan være tilbud om kosttilskudd, tilbud om abonnement på et tidsskrift eller forespørsler om å støtte en veldedig organisasjon, slik som SOS-Barnebyer. H&M-katalogen er også direkte markedsføring, med navnet ditt på brevet som følger katalogen.

Reservasjon mot uønsket reklame

Du synes kanskje selv at du får mye reklame i posten? Det går an å reservere seg mot uadressert reklame, men du kan ikke reservere deg mot reklame eller post som er adressert til deg. Derfor er direkte markedsføring en effektiv måte å nå kunden på i jungelen av budskap som skal treffe.