Fagstoff

Markedsføringsaktiviteter

Publisert: 13.09.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Anna Nicole Smith på reklameplakater for H&M

I 1993 skapte Hennes & Mauritz rabalder med undertøyreklamen sin. Lettkledde kvinner og menn på reklameplakater var uvant kost for norske forbrukere den gangen. Reklamen var med på å flytte grenser, og Hennes & Mauritz fikk det alle markedsførere ønsker seg: oppmerksomhet.

Bilde av Fredsprisvinneren Barack Obama som pryder en plakat på Oslo S.Barack Obama vant Fredsprisen i 2010 og ble godt markedsført av Nobelkomiteen. Her pryder han en plakat på Oslo S.

Hvordan nå frem til kunden?

Markedsføringsaktiviteter er det vi gjør som markedsførere for å nå frem til kunden. Men hva er det så vi kan gjøre for at kunden skal oppdage oss? Vi kan for eksempel bruke

  • reklame
  • salgsfremmende tiltak
  • informasjon og samfunnskontakt (PR)
  • direkte markedsføring (DM)
  • sosiale medier
  • nettverksmarkedsføring

Hensikten med markedsføringsaktiviteter er å sette i gang en byttehandel. Byttehandelen går i sin tur ut på at en kjøper og en selger møter hverandre og blir enige om den riktige verdien på en vare.