Fagstoff

Navn på markeder

Publisert: 13.09.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Biler til salgs

Vi setter ofte navn på markedene vi retter oss mot, som for eksempel aksjemarkedet, boligmarkedet, bruktbilmarkedet, fruktmarkedet, markedet for skjønnhetspleie og markedet for bistand. Det finnes ingen katalog man kan slå opp i for å se hva et marked heter. Hvordan skal vi da vite navnet på et marked?

Bildet viser et skilt med visning for bolig.«Boligmarkedet» er et navn som er godt innarbeidet i språket vårt.

 

Bildet viser skjermene på Oslo Børs.«Aksjemarkedet» er også et innarbeidet navn i det norske språket. Her ser vi skjermene på Oslo Børs.

Innarbeidede og egendefinerte navn

Markedsnavn er ofte godt innarbeidet, men noen ganger må du selv definere akkurat hvilket marked du mener. Liter-isen til Diplom-Is er for eksempel et produkt som blir tilbudt i markedet «frossen søtsmak hjemme». Dette markedet har Diplom-Is selv satt navn på. Noen ganger kunne vi nok ønske oss et oppslagsverk som det under, men det finnes altså ikke.

Bilde av den tenkte boka «Absolutt alle verdens markeder» av Live Marie Toft Mogstad.

Hvorfor sette navn på markedet?

Vi sier at en bedrift «opererer i et marked». Hvor presist man vil definere dette markedet, er opp til hver enkelt bedrift. Det er viktig å være bevisst på hvilket marked man faktisk konkurrerer i, for da er det lettere å lage en markedsføringsstrategi som treffer målgruppen.