Fagstoff

Markedsføreren

Publisert: 12.09.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Marit Bjørgen og Petter Northug med sponsede jakker

Alle som produserer varer eller tjenester og tilbyr disse i et marked, er markedsførere, og de bruker ulike metoder for å gjøre seg synlig. Store bedrifter for eksempel sponser ofte idrettsutøvere og idrettsarrangementer. Her ser du Marit Bjørgen og Petter Northug med reklame fra sponsorer som mener det er god markedsføring å bli assosiert med skistjernene.

Bildet viser Gordon Brown på politisk plakat.Politiske budskap er også markedsføring. Her blir Gordon Brown, Storbritannias tidligere statsminister for Labour, latterliggjort av sine politiske motstandere.

Mange slags markedsførere

Vi har en tendens til å tenke at markedsførere er bedrifter som skal tjene penger på et produkt eller en tjeneste, som for eksempel kjøp eller reparasjon av en vaskemaskin. Men en markedsfører kan like gjerne være en veldedighetsorganisasjon som jobber for menneskerettigheter, eller et politisk parti som ønsker å fremme et spesielt syn i en sak.

Alle er markedsførere, og de organisasjonene som lykkes best, er de som i størst grad klarer å lese eller vekke kundens behov og produsere deretter. Dette kjennetegner markedsorienterte virksomheter.