Fagstoff

Etterspørsel

Publisert: 12.09.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Osteburger

Behov skaper etterspørsel etter noe. I markedsførings-sammenheng betyr etterspørsel at enkeltpersoner, bedrifter eller organisasjoner – uansett mål, sektor og marked – trenger forskjellige produkter eller tjenester for å få dekket behovene sine.

Bildet viser en skoletime fra spillslkolen der elever lærer dataspillPå spillskolen trenger de lærere som er faglig oppdaterte.

 

Bilde av en pensjonist med datamaskin.Kunder har ulike krav til hvilke funksjoner datamaskinen deres bør ha. Dette må produsentene ta hensyn til dersom de skal ha fornøyde kunder.

 

Bildet viser Fabian Stang og Åsne Havnelid som kjøper billetter til VM på Ski 2011.Ordføreren i Oslo, Fabian Stang, og prosjektleder for VM på ski 2011, Åsne Havnelid, kjøper gjerne billetter til VM på ski. Her byttes penger mot opplevelser!

Behov som skal dekkes

Dersom vi går på skolen, trenger vi i dag en datamaskin. Vi trenger også skolemat og gode lærere med mye kunnskap, slik at vi er mette, konsentrerte og åpne for å lære. Alle disse behovene skaper en etterspørsel som blir dekket ved at en organisasjon produserer slike varer eller tjenester.

Tilpasning til kundenes behov

Datamaskinen din er produsert av en datamaskinprodusent og laget slik at den har de funksjonene du trenger for å bli fornøyd. Skolematen din er produsert i kantinen, som tilpasser menyen sin etter det du og de andre elevene ønsker. Dermed får kantinen solgt varene sine. En lærer er «produsert» på et universitetet eller en høyskole og må stadig oppdatere seg slik at han eller hun kan det du skal lære, og klarer å lære det bort på en god måte.

Byttehandel

Når tilbud og etterspørsel møtes, skjer det en byttehandel hvor kunden betaler penger for en vare eller tjeneste som dekker de behovene han eller hun har. Man kan her tenke seg en ringvirkning: Jo bedre behovene til kunden er dekket, jo oftere vil byttehandler skje, og jo mer fornøyd vil kunden bli etter kjøpet.

Markedsorientering

Dersom en bedrift skal klare å selge produktene eller tjenestene sine, må den være markedsorientert og sørge for å kjenne til forbrukernes behov. Da vil bedriften produsere og tilby de varene og tjenestene som forbrukerne ønsker.