Det finnes mange forskjellige rapportsystemer, og de praktiseres forskjellig. Derfor er det viktig at du setter deg inn i hvordan det gjøres på din arbeidsplass.
På de fleste arbeidsplassene innen pleie- og omsorgssektoren har man regelmessige møter hvor opplysninger og observasjoner blir dokumentert og brakt videre mellom kollegaene. Slike møter skjer oftest i vaktskiftet og kalles for rapport.
Hvis for eksempel en bruker blir overflyttet fra sykehus til sykehjem, er det nødvendig at de ansatte får alle opplysningene om brukeren for å kunne gi god omsorg og pleie.
Å dokumentere er å vise, underbygge eller begrunne. Dokumentasjon er en lovpålagt plikt i pleie- og omsorgsarbeid.
Det betyr at vi skal skrive ned det vi observerer og gjør.
Utfordringer til deg
- Hva betyr det å rapportere?
- Hva betyr det å dokumentere?
- Hva menes med at dokumentasjon er en lovpålagt plikt?
- I hvilke lovverk kan du finne noe om dokumentasjon i helsesektoren?
Relatert innhold
Nettside hos lovdata.no