Hopp til innhold

Fagstoff

Å rapportere og dokumentere

Å rapportere er å gi opplysninger og informasjon videre til andre. En rapport kan være muntlig eller skriftlig eller begge deler.
Pleier skriver rapport på datamaskin. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Det finnes mange forskjellige rapportsystemer, og de praktiseres forskjellig. Derfor er det viktig at du setter deg inn i hvordan det gjøres på din arbeidsplass.

På de fleste arbeidsplassene innen pleie- og omsorgssektoren har man regelmessige møter hvor opplysninger og observasjoner blir dokumentert og brakt videre mellom kollegaene. Slike møter skjer oftest i vaktskiftet og kalles for rapport.

Hvis for eksempel en bruker blir overflyttet fra sykehus til sykehjem, er det nødvendig at de ansatte får alle opplysningene om brukeren for å kunne gi god omsorg og pleie.

Å dokumentere er å vise, underbygge eller begrunne. Dokumentasjon er en lovpålagt plikt i pleie- og omsorgsarbeid.

Det betyr at vi skal skrive ned det vi observerer og gjør.

Utfordringer til deg

  1. Hva betyr det å rapportere?
  2. Hva betyr det å dokumentere?
  3. Hva menes med at dokumentasjon er en lovpålagt plikt?
  4. I hvilke lovverk kan du finne noe om dokumentasjon i helsesektoren?

Relatert innhold

Rapport er en handling. Å rapportere vil her si å formidle nødvendig informasjon om en bruker til kolleger for å sikre at brukeren får best mulig pleie.

CC BY-NC-SASkrevet av Wenche Heir og Marit Smith Sørhøy.
Sist faglig oppdatert 03.03.2017

Læringsressurser

Dokumentasjon og arbeidsmetoder i arbeid med mennesker