Fagstoff

Det å være profesjonell yrkesutøver

Publisert: 09.03.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

En dyktig servitør:

  • er blid og vennlig
  • liker å arbeide med og for mennesker
  • viser omsorg
  • viser interesse og er glad i jobben sin
  • har som mål å gi gjesten en god opplevelse
  • har gode fagkunnskaper
  • kan kommunisere godt med kolleger
  • kan salgskunsten – vet hva som er lønnsomt, det som gir fortjeneste
  • er hygienisk og har god produksjonshygiene

 

 

Video - Servitør

 

 

 

Kokk i kokkeklær. Foto.Servitør

 

 

 

Hjelpemidler

Som servitør er det greit å ha hjelpemidlene i orden

  • håndserviett
  • vinåpner
  • fyrstikker eller tenner
  • skrivesaker: notisblokk og kulepenner
  • lommebok til vekslepenger

Lurt å ha tilgjengelig

  • rutetider for trikk, buss, tog og båt
  • kart over stedet
  • oversikt over serverdigheter
  • smertestillende tabletter

Lurt å ha i garderobeskapet

  • sysaker
  • sikkerhetsnåler
  • pussefiller til sko
  • deodorant
  • ekstra undertøy

En servitør holder et vinglass mot vinduet for å sjekke om det er rent. Foto.
Servitøryrket kan både være givende og slitsomt. Hverdagen kan være stressende, og i tillegg er det mange daglige rutiner som krever at du er 100 prosent til stede. Arbeidet kan være fysisk hardt fordi du bærer på noe stort sett hele tiden. I løpet av en arbeidsøkt går du mange kilometer. Som servitør må du være blid og imøtekommende selv på de dagene du ikke føler deg helt på topp. Det er viktig å kunne holde hodet kaldt for ikke å miste oversikten i en travel periode.

En servitør må være effektiv. Å være utadvent er en stor fordel. Andre kvaliteter som teller, er humor og humør. Det er virkelig ille å møte sure servitører. En servitør vil daglig møte mennesker med ulike ønsker og krav. Evnen til å ta ting på sparket og finne kreative løsninger er derfor nødvendig. Før eller senere vil du møte vanskelige og uforskammede gjester eller kolleger. Husk at du i slike situasjoner skal opptre høflig og korrekt.

You are missing some Flash content that should appear here! Perhaps your browser cannot display it, or maybe it did not initialise correctly. Download player
 

Personlig framtreden

Måten du opptrer på i restauranten eller spisesalen, vil alltid være gjenstand for oppmerksomhet. Vær klar over at du blir nøye observert av gjestene, ikke nødvendigvis med et kritisk blikk, men rett og slett fordi det er naturlig. Det er derfor viktig at du får godevaner. Som servitør er du bedriftens ansikt utad. Det medfører et stort ansvar, som å gi gjestene en god og minnerik opplevelse. Det igjen krever at du har god fagkunnskap og gode menneskekunnskaper. Du skal utføre oppgavene dine på en slik måte at gjestene føler seg velkommen og hygger seg på serveringsstedet. Du må vise at du ser alle gjestene, selv om du har det travelt. Et smil og et nikk kan ha avgjørende betydning for hvordan gjestene opplever besøket, og det igjen er med på å bestemme om de kommer tilbake eller ikke. Målet må alltid være å få gjesten til å trives så godt at han kommer tilbake til restauranten neste gang han skal ut å spise. Da har han kanskje med seg noen flere gjester, eller han har anbefalt stedet til venner og kjente.

Teorien er slik: Er en gjest veldig misfornøyd med totalopplevelsen, kan du regne med at denne personen forteller det videre. I realiteten har restauranten mistet 100 gjester. Det vil si at de ikke kommer til å besøke restauranten med det første.

Fagkunnskap er viktig. Som servitør må du kunne svare på gjestenes spørsmål og veilede dem til en god mat- og vinopplevelse. Her må du kunne redegjøre for menyen og hvilke tilberedningsmåter og råvarer som er brukt til de ulike rettene. Og så klart må du ha kunnskaper om drikkevarer av alle slag.

Du må også kunne svare på spørsmål fra turister som lurer på severdigheter i området. Da kan det være lurt å ha rutetabeller og turistinformasjon lett tilgjengelig.

Holdninger

Dine holdninger har mye å si for hvordan du fungerer i en bedrift. De som eier bedriften, vil jo at de ansatte gjør jobben sin best mulig. Det er mye som koster penger i en bedrift: Sløsing, svinn og tyveri gjør at det blir mindre penger til utstyr og sosiale tilstelninger. Dersom du ikke møter på jobben, går det ut over både kolleger, gjester og bedriften. Det er klart du skal være hjemme dersom du er syk, men unødvendig fravær koster masse penger. Å sette inn en vikar betyr at bedriften får en stor ekstra kostnad.

Uniform

Servitøruniformen er ofte utformet for å være tilpasset interiøret, bedriftstypen og forretningsideen på et serveringssted i en bestemt bedrift.
Uniformen (til både kokker og servitører) skal være hel, ren og glatt. Skjorten (eller kokkejakken), buksen og forstykket skal være nystrøket. Det skal være svarte sko, og de bør være gode med såler tilpasset underlaget i den bedriften du arbeider i. Det er lurt å ha et ekstra par stående i garderobeskapet slik at du kan bytte ved behov. Med uniform er du bedriftens ansikt utad, og uniformen gjør at gjestene gjenkjenner deg som servitør.

Relatert innhold