Fagstoff

Patos

Publisert: 27.01.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Hjemvendte flyktninger i Darfur, 2005

Har du noen gang sett en kampanje for organisasjoner som Redd Barna eller Plan?

Da har du kanskje også hatt dårlig samvittighet for at du selv ligger på sofaen og koser deg med god mat og drikke. Men redningen er ofte nær: Vi kan ringe et telefonnummer og automatisk gi 200 kroner til trengende barn i Afrika.

Å spille på samvittighet og lignende følelser er et sterkt virkemiddel, og er særlig mye brukt i kampanjer og annonser. Årsaken er at denne typen argumentasjon ofte får oss til å handle eller gjøre noe aktivt, som for eksempel å gi penger, kjøpe varer eller stemme på et parti. Vi blir altså gjort oppmerksom på at noe er feil eller at vi mangler noe, og får samtidig vite hvordan vi kan rette opp i dette.

Patos hos politikere: En gråtkvalt Siv Jensen etter voldtektsanklagen mot politikerkollega Terje Søviknes (2001) 

Det er flere måter en kan vekke følelser på. En kan blant annet aktivisere sansene til mottakeren ved hjelp av lyd og sterke bilder, eller en kan gjøre detaljerte skildringer av en aktuell situasjon i saken.

Det viktigste virkemiddelet er likevel å ha eller å gi inntrykk av å ha de samme følelsene som en selv prøver å vekke hos mottakeren. Dersom en greier det, ligger forholdene til rette for å mane til handling hos dem som hører på.