Fagstoff

Hva skal vi finne på?

Publisert: 13.04.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Det er naturligvis greit å bestemme seg for å etablere en ungdomsbedrift, og så begynne å tenke på hva en skal drive med, men som oftest vil det være slik at den som starter en ny virksomhet først har en litt vag idé om noe.

Først kommer utforskingen av udekkede behov i markedet. Deretter dukker det opp noen idéer om hvilke typer produkter eller tjenester som kan utvikles for å dekke dette behovet. Og først da er kanskje tida inne til å etablere ungdomsbedriften.

Svært mange ungdomsbedrifter overlater selve produksjonen til andre. Særlig innen de yrkesfaglige studieretningene mener vi at det vil være en styrke om ungdomsbedriften også står for produksjon av produktet eller tjenesten selv. Det vil øke den faglige relevansen og gi konkret erfaring når det gjelder muligheter og utfordringer du vil stå overfor når du er ferdig utdannet og kanskje vil etablere deg som selvstendig næringsdrivende.

NM for ungdomsbedrifter

Hvert år er det messer for ungdomsbedrifter i de ulike fylkene, og noen heldige får være med på NM for ungdomsbedrifter. Nedenfor er det presentert en ungdomsbedrift fra NM i 2010, med elever fra Design og håndverk Vg1. Denne presentasjonen er tatt med her for å vise de ulike sidene man jobber med i en ungdomsbedrift.

Ameli UB

Ameli UBAmeli UB bokbind

Seks jenter fra Design og håndverk Vg1 ved Borgund vgs hadde gått sammen om å lage bokomslag i stretchstoff. Alle som ved begynnelsen av et skoleår har slitt med å sette vareomslag på alle skolebøkene som skal brukes i løpet av året vet hvor krevende den jobben er. Behovet i markedet skulle derfor være til stede.

Jentene forteller at de foretok en markedsundersøkelse på skolen før de gikk i gang med prosjektet. Der spurte de elever og lærere hva de var villige til å betale for et slikt produkt, og fastsatte prisen ut fra resultatene i undersøkelsen. Utgiftene til innkjøp av stretchstoffet har de fått dekket av sponsorer. Bokomslagene har de sydd selv. Dermed blir alle salgsinntekter nesten ren fortjeneste! De skriver i et notat følgende: ”Ledelsen i bedriften vår har pågangsmot og vi står på for bedriften vår. Vi hadde ikke stått på så mye hvis vi ikke hadde likt det vi holdt på med. I bedriften har det vært sånn at vi ikke har holdt rollene våre sånn til punkt og prikke. Alle har bidratt med arbeidet som skal gjøres, og vi har greid å fordele arbeidet veldig bra, og alle har bidratt like mye.”

Karoline og Camilla forteller oss at Ameli betyr ’praktisk’ på tyrkisk. Og det er bakgrunnen for  navnet Ameli UB. De andre deltakerne i prosjektet er daglig leder Rikke Nordby, Andrine Aa Solberg, Ingjerd Tranvåg og Marita Djupvik. Ameli UB har også laget en lekker brosjyre som forteller om produktet deres. ”Lei av å legge papir på bøkene?” er utgangspunktet. ”Da er produktet vårt tingen for deg. Ameli UB har utviklet et enklere alternativ. Bokomslagene våre i stretchstoff er praktiske og ikke minst økonomiske i lengden. Skulle bokomslaget ditt bli flekkete, kan du bare hive det i vaskemaskinen sammen med alle klærne på 40 grader.” I brosjyra fortelles det videre at bokomslagene kan skaffes i fargene lilla, svart, limegrønn og rosa. Og med bilder forklares det hvor enkelt det er å sette stretchomslaget på bøkene. Det argumenteres også med at produktet er et miljøvennlig alternativ: ”Ameli UB bokomslagene er ikke bare enkle og praktiske, men også svært miljøvennlige. Stoffet vi bruker har god kvalitet og er veldig slitesterkt. Dette fører til at produktet kan brukes om og om igjen over lang tid. Ved å bruke disse i stedet for å bruke papir, som bare kastes etter bruk, redder vi også en del av skogen. Stoffet er importert fra korte avstander, og er ellers 100 % håndlaget. Dette fører til at vi sparer miljøet for unødvendig slitasje.”