Fagstoff

Hyggelige måltid

Publisert: 26.10.2010, Oppdatert: 04.03.2017

Helsefagarbeider i samtale med eldre pasient. Foto.        

Måltidene skal gi både næring og hygge. Hva som gjør et måltid til en positiv opplevelse, varierer fra person til person. Som profesjonell helsefagarbeider må du være både oppfinnsom og oppmerksom på samme tid.

Forberedelser og tilrettelegging er nødvendig for å lage gode måltider. Målet må være at brukerne opplever måltidene som noe positivt i det daglige, og at situasjonen rundt matbordet bidrar til å gi god matlyst og å skape en god atmosfære.

Prosedyrer

Det er viktig at dere som jobber sammen, har en positiv og felles holdning til hvordan dere skal gjennomføre måltidene. Gjør deg kjent med de prosedyrene som gjelder på arbeidsplassen din. På mange arbeidsplasser er det for eksempel bestemt at de ansatte skal spise sammen med brukerne. Dette kan bidra til et godt felleskap og føre til gode samtaler rundt bordet.

Håndhygiene

At de ansatte har god håndhygiene, er en selvfølge, men mange ansatte glemmer at dette også bør gjelde brukerne. Om dere legger til rette for det, kan dere få det til.

Matrommet

Rom som dere serverer mat i, må være rene, ryddige og uten ubehagelig lukt. Luft rommet før måltidet hvis det er nødvendig, men pass på at det ikke blir for kaldt.

Omgivelsene

Omgivelsene bør være oversiktelige og rolige. Én av personalet bør sitte ved bordet gjennom hele måltidet. Enkelte institusjoner serverer måltidene i en felles spisestue. Erfaringsmessig er det bedre med flere små bord enn ett stort, for da blir det lettere for hver enkelt pasient å komme seg fram, og det blir ikke så mange å forholde seg til. Nyere institusjoner har ofte flere mindre fellesrom for å skape et roligere miljø.

Tid og ro

Nok tid og ro rundt måltidet gjør at brukerne får den tiden de trenger. Med motivering og god tilrettelegging greier mange brukere å gjøre mer selv. Noen brukere trenger veiledning og hjelp under måltidet. Pass på at brukeren sitter godt, enten han sitter i en stol eller er sengeliggende. Tenk over hvordan du sitter, og hvordan du kommuniserer når du hjelper brukeren under måltidet.

Maten

Maten må ha god smak, være delikat og ha rett temperatur. Varm mat skal være varm, og kald mat og drikke skal være kald. Du bør derfor ikke servere flere retter samtidig, men heller servere små porsjoner og tilby brukeren påfyll. Hvis brukeren trenger hjelp til å dele opp eller mose maten, kan du gjøre det mens han ser på. Hvis det er mulig, kan du legge maten på serveringsfat, slik at brukerne kan forsyne seg selv. Mat som er pyntet med litt grønt, tomat, paprika eller annet virker ofte mer fristende.

  • Hvordan tror du det er å spise kald middag?
  • Hvordan smaker drikke som har stått i flere timer?

Bordet

Dekk bordet pent og marker gjerne forskjell på hverdag og fest. En pen duk, fint servise og servietter skaper trivsel. Vurder om dere skal bruke levende lys, og tenk spesielt på at det kan være brannfarlig, og at enkelte kanskje ikke liker det.

Vær oppmerksom på at personer som er demente, kan bli urolige om det er for mye på bordet, og at duker og servise uten mye mønster skaper mer ro enn mønstrete.

Hjelpemidler

Det finnes flere typer hjelpemidler som kan bidra til at brukerne greier å gjøre mest mulig selv. Ved institusjoner er de vanligste hjelpemidlene tilgjengelige på avdelingene. I samarbeid med en ergoterapeut kan dere få tak i andre nødvendige hjelpemidler.

Tenk over!

  • Hvilke ressurser har brukeren?
  • Hvordan kan du som helsefagarbeider veilede, tilrettelegge eller hjelpe brukeren slik at han eller hun skal greie mest mulig selv?
  • Finnes det hjelpemidler som kan hjelpe brukeren til å greie å spise selv?
  • Ønsker brukeren å sitte sammen med andre, eller ønsker han å være alene under måltidet?
  • Hvem ønsker brukeren å sitte sammen med?
  • Hva ønsker brukeren å spise?
  • Finnes det prosedyrer for måltider der du arbeider?
  • Kjenner du til innholdet i måltidsprosedyrer?
  • Hvordan er holdningene til hygiene?

Utfordringer til deg

  1. Hva er en positiv opplevelse ved matbordet for deg?
  2. Diskuter i grupper hva dere forbinder med et godt miljø rundt måltidet.
  3. Lag en presentasjon med bilder og tekst der dere får fram budskapet «et godt miljø rundt måltidet».
  4. Hva bør du som helsefagarbeider tenke over når du skal hjelpe en pasient med å spise?
  5. Hvem kan bidra til at brukerne får de hjelpemidlene de trenger?
  6. Drøft om du synes at de ansatte skal spise sammen med brukerne.
 

Relatert innhold