Fagstoff

Multimediegenerasjonen

Publisert: 07.12.2010, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Barn bruker tablet. Foto.   

Massemediene gjennomsyrer hverdagen vår som aldri før. Barn som vokser opp på begynnelsen av 2000-tallet, blir gjerne kalt «multimediegenerasjonen».

 

De er omgitt av

  • tv
  • film
  • aviser
  • ukeblader
  • tegneserier
  • bøker
  • Internett
  • mobiltelefon
  • dataspill
  • musikk-cd

 

Barn og unge er kjappe til å ta ny teknologi i bruk. De er flinke til å «multitaske» og håndtere flere medier på samme tid. En typisk situasjon er at de sitter hjemme på soverommet og prater med venner på mobilen, samtidig som de spiller et online-spill på pc-en, oppdaterer Facebook-profilen sin, chatter på MSN, og har fjernsynet og stereoanlegget stående på i bakgrunnen.

Barns hverdag handler i høy grad om å være pålogget. De lever midt i en strøm av inntrykk og budskap. De fleste navigerer godt i denne strømmen, men ganske få er klar over hva massemediene gjør med dem på godt og vondt.

 

Utfordringer til deg

  1. Se på lista over. Hvor mye tid bruker du på hver av mediene i løpet av ei uke?
  2. Intervju barn i ulike aldersgrupper og finn ut hvor mye tid de bruker på de ulike mediene.
  3. Hva betyr ordet «multitaske»?
  4. Gjør deg kjent med rammeplanen for barnehagens temahefte om «IKT i barnehagen».
  

Oppgaver
Relatert innhold