Fagstoff

Lønnsomhet og fornyelse

Publisert: 13.04.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

For de fleste som går med planer om å etablere egen forretningsvirksomhet er det viktig å være nyskapende. Å finne fram til et produkt eller en tjeneste som det er et stort behov for i markedet og som andre ikke allerede har kommet på å utvikle, er et godt utgangspunkt.

I NM for ungdomsbedrifter i 2010 var det en egen pris for den bedriften juryen mener har det største verdiskapingspotensialet, den såkalte Ferdprisen.

Headband Future UB

Headband UBHeadband Future UB fra Sortland vgsHeadband Future UB er her tatt med for å vise et eksempel på lønnsomhet og fornyelse. Denne ungdomsbedriften vann Ferdprisen i NM 2010. Headband Future UB har formulert forretningsidéen sin slik: "Headband Future UB produserer og leverer hodebånd med innebygd teknologi til dem som er aktivitet i kaldere miljøer." Selve produktet de har utviklet beskriver de på følgende måte: "Headband Future UB har utviklet et pannebånd med innebygde høyttalere som benytter seg av bluetooth-teknologi for å streame musikk fra en mp3-spiller eller en mobiltelefon. Gjennom et samarbeid med Aloha Hemp/Mokaii skal vi få produsert selve pannebåndene. De leverer pannebånd av meget høy kvalitet som er utprøvd og kjent på markedet fra før. Free2Move skal levere teknologien som vi trenger for å få et best mulig resultat både lydmessig og praktisk. De vil levere høyttalere og en bluetoothmottaker som skal ligge i pannebåndet i tillegg til en bluetoothdongle (sender) med en 3,5 millimeter 'jack' for å sette i en mp3-spiller."'

Entrepenørene bak Headband Future UB legger lista svært høyt for virksomheten sin. De har vært i kontakt med en rekke internasjonale bedrifter for å selge idéen. Nokia kunne bare tilby bluetooth-teknologi, Koss kunne bare levere høretelefoner, mens Sennheiser og Acte ikke kunne levere en teknologi etter Sortland-elevenes spesifikasjoner. Aloha Hemp er av de mest kjente produsentene av pannebånd i Norge, og Headband Future UB kom i kontakt med dem tidlig i prosessen. Sammen kontaktet de den svenske teknologibedriften Free2move AB, som har spesialisert seg på å utvikle trådløse produkter basert på Bluetoth-teknologi. Produksjonen av pannebåndene vil skje i Shanghai. De sendes derfra til Estland, hvor høyttalere og bluetoothmottaker vil bli montert inn og produktet emballert klart for salg til forbruker.

Juryen for Ferdprisen gir følgende begrunnelse for å tildele førsteprisen til Headband Future UB: "Denne ungdomsbedriften har skapt et nytt og innovativt produkt basert på eksisterende teknologi i en ny sammensetning. De har knyttet til seg gode samarbeidspartnere som har gjort det mulig å produsere en prototype. De har også inngått samarbeid med Aloha Hemp, som produserer og selger pannebånd. Pannebåndet vil også selges gjennom andre distributører og sportsforretninger, hvilket viser at de har en klar og realistisk vei til markedet. De har en handlekraftig og dyktig ledelse som har vist god forretningssans. De har også kommet langt i å skaffe tilstrekkelig finansiering. Alt i alt ser vi et klart potensial for denne ungdomsbedriften."

Headband UBHeadband Future UB fra Sortland vgs