Fagstoff

Minimalisme/maksimalisme

Publisert: 20.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kjøkken i minimalistisk stilKjøkken i minimalistisk stil


Det minimalistiske formspråket kjennetegnes ved enkelhet. Objektene er gjerne bygget opp av rette linjer, rene flater og geometriske former hvor bruken av virkemidlene er redusert til det minimale. Innenfor minimalismen tenderer en mot svært liten bruk av sterke farger. Først var alt svart, så hvitt, og til sist var den største variasjonen å finne i ulike valører av grått. Innen arkitektur og design dukket begrepet opp på 1980-tallet, og perioden fra 1995 til 2000 regnes som retningens hovedperiode.

Minimalismen i Norge

Jens Olav Hetland er en av de norske representantene for minimalismen. Som ansatt industridesigner på Figgjo fabrikker i Sandnes tegnet han i 2000 fatserien Figgjo Front, og ble for det den første mottaker av Norsk Designråds Hederspris for God Design. Hvilestolen ”Frank” designet av Andreas Engesvik i Norway Says, er et eksempel på minimalismen i norsk møbeldesign. Kontorstolen Hpo Inspiration 9220, designet av Svein Asbjørnsen, er et annet. Innenfor klesdesign kan nevnes Wenche Lyche med kreasjonen ”Zip me up” fra 2003 og Pia Myrvoll og Kereim Rashids kjoler fra samme år.

Se intervju med Norways Says.
Møbelsnekker Ulf Koritzinsky, som holder til i Sylling, forteller at han alltid har vært interessert i møbler med enkle linjer og fravær av ytre dekor. Han trodde på organiske former med buer og glidende overganger, forseggjort håndverk med bruk av dominerende treslag som palisander og teak. Etter et studieopphold i Japan etablerte han eget verksted og forandret arbeidsmetode fullstendig. ”Jeg vektlegger sterkt det funksjonelle. Jeg tilstreber at materialet skal eksponeres maksimalt, men at de ytre rammer for et møbel er enkle. De ytre linjene når en formgir minimalistiske produkter er som oftest lette å trekke opp. De fremstår som naturlige forlengelser av allerede eksisterende interiør, eller skal speile allerede valgte materialer hos kunden,” sier han.

God design

God design er viktig for de aller fleste produkter i vårt samfunn. Og knapt noe kan illustrere den revolusjon som har foregått i sambandet mellom teknologiutvikling og designutvikling Mobilens utviklingSe utviklingen av design på mobiltelefoner fra 1987 til 2012.som utviklingen av mobiltelefonen. I 1983 fantes det bare 12.000 automatiske mobiltelefoner i Norge, og de var store og klumpete. Ti år seinere åpnes det digitale overføringsnettet GSM. Nokia 1011 blir den første masseproduserte GSM-telefonen på markedet. I 1995 ble det mulig å sende tekstmeldinger fra mobil til mobil, og det er 2 millioner abonnenter i Norge. I 2003 lanseres den første mobiltelefon med kamera, og det blir mulig å sende multimedie-meldinger. I 2005 settes 3G-nettet i drift i Norge og Nokia 6080 ble lansert. Og utviklingen bare fortsetter med uforminsket fart.

Maksimalisme

Det maksimalistiske formspråket kan enklest beskrives som en motsats til det minimalistiske. På samme måte som minimalismen var en reaksjon på postmodernismens fråtsing i materialer, former og farger, er maksimalismen en reaksjon på modernismen. Det overdådige uttrykket kan minne om stilen fra det forrige århundreskiftet, men med et formspråk og en teknikk som overgår alt en kunne drømme om hundre år tidligere. Ny vitenskap og teknologi har inspirert til en stadig dristigere utforskning av de mulighetene som ligger i design og kunsthåndverk. Maksimalismen er preget av sensuelle, organiske og svulmende former med overflater som tilsynelatende nærmer seg bristepunktet. Fargebruken er heftig, ofte med et repeterende mønster.

Minimalistisk og maksimalistisk sølvarbeid

Flere norske kunsthåndverkere har levert produkter som kan falle inn under både den ene og andre overskriften i vår stilhistorie. En av de mest betydelige er sølvsmeden og smykkekunstneren Tone Vigeland. Hun gikk i lære i kunstnerkollektivet PLUS i Fredrikstad, hvor hun tok svennebrev i 1961. Her arbeidet hun i Scandinavian Design-tradisjonen med enkle, stramme sølvsmykker. Allerede i 1965 ble hun tildelt Jakobprisen, som hvert år deles ut til en formgivende kunstner av Norsk Form. I 1970-årene eksperimenterte hun med Toril Bjorg lager kunsthåndverk og smykker i sølv.Toril Bjorg lager kunsthåndverk og smykker i sølv. sølvkuler tredd på kjeder, etter hvert hektet sammen til et nett. I 1981 begynte hun å bruke jernspiker som hun hamret flate og hektet tett i tett i et finmasket nett. Disse smykkene gjorde at Vigeland fikk sitt internasjonale gjennombrudd. Fra midten av 1990-tallet har hun først og fremst arbeidet med skulptur.

En annen norsk sølvsmed som har hatt stor betydning er Toril Bjorg. Hun har drevet sitt eget verksted siden 1968, men arbeidet en periode i 1970-årene som formgiver for David-Andersen. Smykkene hennes er store og monumentale, absolutt innenfor det maksimalistiske formspråket, og hun benytter seg ofte av strikke- og fletteteknikker. Hun har samarbeidet med glasskunstneren Ulla-Mari Brantenberg om smykker, drikkeglass og øser. Brantenberg er særlig kjent for sine drikkeglass i dristige former og farger. Vidar Koksvik representerer en ny generasjon glasskunstnere. Hans lysekroner er inspirert av venezianske rokokkokroner, og på Kunstindustrimuséet i Oslo er han representert med glasserviset ”Nødutgang” fra 2003.

Interiørdesign og industridesign

Av andre objekter vi finner i Kunstindustrimuséets maksimalisme-monter, kan nevnes en halsklave i materialene tre og hvalrosstann laget av Liv Blåvarp i 1996. Keramikeren Elisabeth von Krogh er representert med to krukker som er typiske for henne; ”Stripet form” og ”Sort form”. Du kan også finne fem av krukkene hennes i avgangshallen på Gardermoen. Innenfor tekstil må nevnes Ove Herder Finseths kjole ”Orientalsk blomsterhavn” med støvler i samme mønster laget av Vibeke Barbo i 2003. Sari Syväluomas stofftrykk ”Juicy” fra 2002 illustrerer også maksimalismen.

Her finner vi også industridesigneren Johan Verdes stol ”Loop”, produsert av Fora Form. Han regnes som en av samtidens mest allsidige designere i Norge, og forteller at det tok ham sju år å ”komme innenfor” i møbelbransjen. Hans interesse for å gi form til omgivelsene viste seg imidlertid allerede i ungdomsårene, da han laget skinnsmykker. Johan Verde er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo. Siden 1990 har industridesigneren som selvstendig næringsdrivende formgitt alt fra ispinner fra Diplom-is og Sfinx konfekt fra Nidar til skibindinger for Åsnes og tranpilleglass fra Møller. For Magnor glassverk har han i 1996 designet både vasen ”Ibsen” og skalldyrserviset ”Neptun”. For danske Stelton har han tegnet bestikket ”Capelano”. I 2003 utformet han kolleksjonen ”Silver Mechanic” med smykker for menn for sølvvareverkstedet Unhjem Design. I 2007 vant han sammen med Trond Moi den prestisjefylte internasjonale Wallpaper Annual Design Award for gryteserien ZPA ChefPan i kategorien beste kjøkkenutstyr. Og i 2010 lanseres hyttestolen ”SURF” av Tonning, designet av Johan Verde.

Her ser dere ulike design fra Johan Verde.Her ser dere ulike design fra Johan Verde.

Relatert innhold

Generelt