Fagstoff

Scandinavian Design

Publisert: 20.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Eero Saarinen er kjent for å designe flyplasser. Her ser du en illustrasjon fra en av hans verker på Kennedy flyplass.Eero Saarinen er kjent for å designe flyplasser. Her ser du en illustrasjon fra en av hans verker på Kennedy flyplass.
Begrepet ”Scandinavian design” slo gjennom internasjonalt i forbindelse med en stor utstilling av designprodukter fra Norden, ”Design in Scandinavia”, som ble vist på en rekke amerikanske muséer fra 1954 til 1957. Felles for de designerne som regnes til denne stilretningen er at de har sin bakgrunn i et av de nordiske landene, at de holdt fast på funksjonalismens enkelhet, men at de ofte tilpasset denne til eldre håndverkstradisjoner gjennom høye krav til materialbruk og utførelse.

Et annet tiltak som skulle bidra til å gjøre Scandinavian design til et internasjonalt begrep, var opprettelsen av Lunning-prisen i 1952. Prisen ble opprettet av møbeldesigneren Kaj Dessau på Fredrik Lunnings 70-årsdag. Danskfødte Lunning var da eier av det eksklusive internasjonale juvelerfirmaet Georg Jensen Inc i New York.

Produkter til høye priser

 I denne stova kan du sjå stolen Mauren som Arne Jacobsen har designa. I starten var Scandinavian design uttrykk for luksuriøse produkter til høye priser. Allerede i 1932 tegnet finske Alvar Aalto Paimio-stolen i tre og plast til et finsk tuberkulosesanatorium. I 1933 tegnet danske Kaare Klint den populære Safari-stolen. I 1936 presenterte svensken Bruno Mathsson tre stolmodeller laget i bøyd limtre med flettet sete og rygg av reimer. I 1940 tegnet norske Alf Sture en armstol i alm og papirhyssing trukket i rygg og sete. I 1951 tegnet danske Arne Jacobsen stablestolen Mauren med tre bein av krom. Setet og ryggen ble støpt av et enkelt stykke kryssfinér. Han har også utformet lenestolen Egget i 1958. I 1966 laget norske Sven Ivar Dysthe stablestolen Laminett, som finnes i de fleste norske forsamlingshus. Den svenske møbelkjeden IKEA, som startet med å designe sine egne produkter i 1955, har delvis klart å bryte med forventningen om at god Scandinavian design også skal være dyr.

Internasjonale merkevarer

Littala butikk i FinlandLittala butikk i FinlandEn annen viktig arena for markedsføring av nordisk design var den store Triennali di Milano, der Norge deltok for første gang med egen seksjon til den tiende utstillingen i 1954, med fokus på Design in Scandinavia. Mens våre naboland viste masseproduserte industrivarer i glass og keramikk, ble Norge tildelt både priser og hederlig omtale for ting som et spesiallaget sildebord og sølvarbeider. Finnene hadde tradisjonsrike glassbruk som Arabia og Iittala, som satset på Scandinavian design. Danskene hadde Den Kongelige Porcelainsfabrik, som internasjonalt markedsfører seg som Royal Copenhagen, og Rosendahl. Svenskene har sterke internasjonale merkevarer som Orrefors og KostaBoda. De fremste norske glassdesignerne som Benny Motzfeldt og Ulla Marie Brantenberg, var begge en periode tilknyttet det nå nedlagte Randsfjord Glassverk. Senere var Benny Motzfeldt knyttet til brukskunstorganisasjonen PLUS i Fredrikstad. Ulla Marie Brantenberg har siden 1978 drevet egen glasshytte ved Frysja i Oslo, men er fra 2009 ansatt som designer ved Gjøvik Glassverk.

Materialbruk og utførelse

Scandinavian design hadde funksjonalistiske idealer som utgangspunkt og kombinerte dette med høye krav til materialbruk og utførelse. Selv om både ulike metaller, glass og keramikk inngår i produkter kjent som Scandinavian design, må det likevel sies at det er treet som er stilretningens hovedmateriale. Likevel er det typisk for de fleste av de mest framtredende designerne i Norden etter den andre verdenskrigen at de prøver seg innenfor ulike områder. Danske Axel Salto er typisk for dette. Han var knyttet til Royal Copenhagen, der han laget noen av deres mest spennende keramiske produkter, men arbeidet samtidig som smykkedesigner og innen tekstil. Finske Timo Sarpaneva likedan. I likhet med Alvar Aalto arbeidet han med glass for Iittala, men produserte samtidig bruksgjenstander i metall, tre og tekstil. Gustavsbergs i Sverige hadde over tid flere kjente designere for sin keramikk; Wilhelm Kåge, Berndt Friberg og Stig Lindberg. Den siste designet imidlertid også tekstiler for Nordiska kompaniet.

Gunnar Nylund i aksjon.Gunnar Nylund i aksjon.Noe for seg selv var dansken Poul Henningsen, som er kjent for sine PH-lamper. Utgangspunktet var at han syntes elektriske pærer kastet et umulig lys; enten ble det for skarpt, eller også slukte store skjermer det meste av lyset. Han tegnet derfor lampeskjermer som sendte lyset ut i rommet med full styrke uten å blende noen. Carl Harry Stålhane og Gunnar Nylund jobbet med keramikk for Rörstrand, men sistnevnte gjorde også glassdesign for Strömbergshyttan og egne skulpturer i metall. Gunnar Nylund kan stå som representant for hele Scandinavian Design-epoken. Hans far var finsk maler og skulptør, hans mor var dansk keramiker. Selv jobbet han altså store deler av sitt liv for Rörstrand i Sverige, før han i 1959 ble art director ved Nymølle Fajansefabrik i Danmark.

Bestikket

Danske Arne Jacobsen er mest kjent for sine møbler, men tegnet også i 1958 AJ-bestikket for det danske firmaet Georg Jensen. Den norske arkitekten Arne Korsmo tegnet i 1953  Arne Jacobsen produserte produkt for firmaet Georg Jensen. sammen med sin kone, gullsmeden Grete Prytz Kittelsen, bestikket ”Korsmo”. Det banebrytende med bestikket var at det ble produsert med maksimal forenkling av produksjonsforløpet. For produksjon av hver bestikkdel krevdes bare en stanse. Korsmo valgte også et materiale som skulle gjøre bestikket rimelig for forbrukerne. Løsningen ble sølvplett, et materiale av uedelt metall som er dekket av et tynt ytre lag av rent sølv. Den svenske sølvsmeden Torun Bülow-Hübe arbeidet fra 1956 for det danske verdensomspennende juvelerfirmaet Georg Jensen i Paris. Blant hennes kunder var berømtheter som Pablo Picasso, Brigitte Bardot, Ingrid Bergman og Billie Holiday. Særlig kjent ble hun for design av sine ”Vivianne” armbåndsur. I 1978 flyttet hun til Djakarta i Indonesia, hvor hun foruten smykker også designet tekstiler, kurver og lamper.

Andre kjente designere

Av andre kjente designere knyttet til Scandinavian design må nevnes den finsk-amerikanske arkitekten Eero Saarinen, først og fremst kjent for sine monumentale bygg i stål, glass og aluminium i USA, men også som designer av ”Tulipanstolen” i 1956.  Danske Finn Juhl er også en anerkjent møbeldesigner fra perioden. Mens han for det meste brukte tre som materiale, eksperimenterte danskene Poul Kjærholm og Verner Panton i henholdsvis stål og plast. Om den siste, som først og fremst virket som interiørdesigner, er det en historie knyttet til Norge. Han fikk i 1960 i oppdrag å lage et nytt interiør til Hotel Astoria i Trondheim. Det ble imidlertid fjernet etter bare tre år, da en syntes det var ”for mørkt”. Norge var nok ikke helt modne for Scandinavian design.

 I dette bilete kan du sjå Tulipanstolen som Eero Saarinen designa. 

La oss avslutte denne oversikt over spennende nordiske designere med to glasskunstnere. Vicke Lindstrand var designer for Orrefors fram til 1943, da han i sju år var knyttet til keramikkproduksjon ved Uppsala Ekeby. Fra 1950 var han sjefdesigner ved Kosta Glasbruk. Også han jobbet i tillegg med tekstil og grafisk design. Finske Tapio Wirkkala var også aktiv innen flere materialområder, både kniver, smykker og skulpturer, men er først og fremst kjent for sin glassdesign. Hans serie ”Ultima Thule”, produsert av Iittala, er en av Finlands mest suksessrike serier gjennom alle tider.

Relatert innhold

Generelt