Oppgave

Retorisk blikk på en reklameannonse

Publisert: 16.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Oppgave

Analysér annonsen fra Lerum

Klikk på annonsen for å få sett den i fullformat.

 

Du får først opp et lite bilde med et forstørrelsesglass plassert nederst til høyre.

 

Klikk på forstørrelsesglasset for å få fullskjermvisning.

 

Reklameannonse for Lerum eplemost. Illustrasjon.Reklameannonse for Lerum eplemost  

Oversikt over teksten

Den retoriske situasjonen: Hvem sier hva til hvem, hvor, når, hvordan og hvorfor?

 

  • Hvilken sjanger er dette?
  • Hvor finner vi til vanlig denne typen tekst?
  • Hva er formålet med teksten?
  • Hva er produktet som skal selges?
  • Hvilken egenskap ved produktet er det annonsen fokuserer på?
    (Kjøp Lerum eplejus fordi ...)
  • Hva er målgruppa for teksten?
  • Finn informasjon om sender på Internett (lerum.no). Hva produserer bedriften? Hvor holder den til?

 

 

Nærlesing

Beskriv de enkelte delene annonsen er satt sammen av.

 

Hovedbildet

  • Hva er blikkfanget?
  • Hva er plassert i forgrunnen?
  • Beskriv bakgrunnen. Hva viser den?

 

Tittel (overskrift)

  • Hva kan sies å være overskriften i annonsen?
  • Hva slags informasjon gir den?
  • Hva slags tone skapes gjennom ord og skrifttyper?

 

Brødtekst

  • Hvor er den plassert?
  • Hvilken målform er brukt?
  • Hva slags faktainformasjon gir brødteksten?
  • Hva slags løfter gir den? (Ta også med teksten som står nederst på selve juspakningen.)

 

Logo og slagord

  • Hvor ofte vises Lerum-logoen?
  • Hva er slagordet til Lerum?
  • Hva slags inntrykk av sender gir slagordet?

Fargebruk

  • Hvilken farge er den mest iøynefallende i annonsen?

  • Hvilken informasjon er det som framheves ved hjelp av denne fargen?

  • Hvilke farger er det mest av i annonsen? Er det kjølige eller varme farger?

 

 

Argumentasjonen i annonsen

Undersøk hvordan bilder, tekst og grafiske virkemidler brukes til få sender til å framstå som troverdig, til å gi saksinformasjon og til å appellere til følelsene hos leseren.

 

Etos: senders troverdighet

  • Hvordan prøver sender å framstå i annonsen?
  • Hvordan bidrar tekst, bilder og grafiske virkemidler til å skape dette inntrykket av sender?

 

Logos: direkte argumentasjon

  • Hvor mange etterprøvbare fakta finner vi i annonsen?
  • Hva er påstander som ikke kan etterprøves?
  • Hva kan få oss til å godta påstandene likevel?

 

Patos: appell til følelsene

  • Hvorfor blir varen plassert sammen med friske epler?
  • Hva er det landskapet som vises i bakgrunnen, skal fortelle om varen?
  • Hvorfor gjentas motivet vi ser på hovedbildet, også på juskartongen?
  • Hvordan bidrar fargevalget i annonsen til å understreke salgsbudskapet?
  • Hvilke språklige virkemidler bruker sender for å skape et positivt inntrykk av varen?

Oppsummering

 

  • Hvilken type argumentasjon finner du minst av?
  • Hvilken type argumentasjon dominerer?
  • Er argumentasjonen i annonsen gjennomarbeidet slik at både tekst og bilder formidler et entydig og virkningsfullt reklamebudskap? Med andre ord: Er dette en vellykket tekst, retorisk sett?