Hopp til innhold

Fagstoff

Ungdom og fysisk aktivitet

I ungdomsårene begynner forskjellen på det fysiske aktivitetsnivået å bli stor. Mens noen ungdommer er svært aktive og driver med idrett, er andre forholdsvis passive. De mest aktive ungdommene er tre til fire ganger så aktive som de minst aktive.
Mann skyver en dame som sitter i en spesialrullestol gjennom tøft terreng. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Som barne- og ungdomsarbeider møter du ungdommer i skolen, i ungdomsklubben eller i et organisert fritidstilbud. I arbeidet med ungdommene skal du både legge til rette for at de som er glade i fysisk aktivitet, holder på denne gleden, og du skal prøve å finne aktiviteter som gjør at de mer passive får lyst til å røre seg mer. Det er viktig at barn får prøvd ulike aktiviteter, og at de kan velge aktivitet og idrett ut fra egne interesser.

Det ser ut til at barn og ungdom er mindre aktive i helgene enn på ukedagene, og gutter er generelt mer aktive enn jenter. Tall fra Oslo viser at halvparten av jentene på femten år er mindre aktive enn anbefalt.
Kilde: Sammen for fysisk aktivitet, Departementene

Idrett

En del barn som har drevet med idrett, faller fra i løpet av ungdomstiden. Dette har nok en rekke ulike forklaringer. Det er ikke et mål at ungdom skal fortsette med aktiviteter de ikke liker, men som barne- og ungdomsarbeider bør du alltid være interessert hvorfor ungdommene slutter. Dersom du kjenner årsaken, kan du også finne ut hva som kan endres for at ungdom skal fortsette med idretten. Idretten bør ha rom for alle, fra dem som ønsker å satse på et høyt nivå, til dem som trenger tilrettelegging for å kunne delta.

Hvordan stimulere til aktivitet?

Ungdom liker å røre seg, og de fleste liker også å leke, men de er kanskje ikke klar over det. Dersom områdene som de unge ferdes i, oppmuntrer til ulike aktiviteter, vil de fleste ungdommene røre seg mer. Under lister vi opp noen ideer til hva man kan gjøre for å få opp aktiviteten i denne gruppen:

  • Tilgjengelige baller fører ofte til at ungdom spiller fotball, håndball, kanonball eller andre ballspill.
  • En klatrevegg er spennende for mange.
  • En dansematte eller et dartspill skaper mer aktivitet når alternativet er å sitte stille.
  • En snøhaug og noen akebrett kan få selv store ungdommer til å glemme alt annet en stund.
  • Å oppfordre til dans i ungdomsklubben gjør at mange kommer seg opp av sofaen.
  • Gjør området tilgjengelig for alle. Tenk universell utforming.
  • Ha gymsalen åpen for bruk, også på fritiden.
  • Lag skateboardramper.
  • Lag ballbinger.
  • Lag sykkelbaner, downhill.
  • Lag basketbaner.
  • Volleyball og sandvolleyball er morsomme aktiviteter.
  • Stupetårn på badestranda er også populært.

Spenning

Ofte vil ungdommer som ellers ikke er så aktive, oppleve glede av aktiviteter som er nye og spennende. Finn ut hva som eksisterer av aktiviteter i nærmiljøet og presenter disse tilbudene for ungdommene. Kanskje finner de en aktivitet som de kan drive med.
Av og til kan man arrangere aktiviteter som er litt uvanlige og kombinere aktivitet med spenning. Et slikt eksempel ser du i filmen der ungdommer og voksne har akekonkurranse.

Relatert innhold

I tillegg til å jobbe i juniorklubben trener Kristin en dansegruppe og et fotballag. Hun merker at flere av ungdommene slutter på organiserte aktiviteter når de blir tenåringer.

CC BY-NC-SASkrevet av Gro Nedberg Grønlid, Guri Bente Hårberg og Kjell Arne Standal.
Sist faglig oppdatert 03.03.2017

Læringsressurser

Fysisk aktivitet