Fagstoff

Marimekko 1980-2010

Publisert: 02.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Marimekko: sommerkjole

Armia Ratias bortgang ble etterfulgt av et tiår med usikkerhet og store omveltninger i Marimekko. På begynnelsen av 80-tallet var virksomheten fortsatt blomstrende. I 1985 ble selskapet solgt til den finske Amer-gruppen, som siden 1950 hadde bygget opp store ressurser gjennom tobakksproduksjon. Særlig etter at de i 1961 fikk rettighetene til å produsere og selge Philip Morris’ tobakksvarer i Finland, gikk firmaet med store overskudd, som ble brukt til å investere i nye bransjer: et rederi, en forlags- og trykkerivirksomhet, bilimport og – moter. For Marimekko var ikke dette heldig. Firmaets finansielle situasjon ble raskt svekket, og Marimekkos offentlige omdømme som varemerke ble delvis ødelagt.

1980-2010: Nedgang og store forandringer
Opphavsmann: NRK
 

 

Utvidelsen av fabrikken i Herttoniemi ble fullført i 1983, og alle Marimekkos operasjoner i Helsingfors ble flyttet hit. Selskapets aksjer blir tatt av børsen i Helsingfors i 1985.

 

hvit dress for kvinnerHvit dress for kvinner
Opphavsmann: NRK

 

Marimekko begynte å blomstre igjen først etter at Kirsti Paakkanens firma Workidea hadde kjøpt det fra Amer-gruppen i 1991. Dette ga Marimekko et karismatisk ansikt utad igjen, og selskapet startet på en ny periode med sterk og lønnsom vekst. Dette skyldtes nok først og fremst at design igjen ble gitt en sentral posisjon i firmaet. Nye produktlinjer, som formelle forretningsklær designet av Ritva Falla, ble introdusert.  Blant andre designere som begynte i Marimekko i 1990-årene må nevnes Erja Hirvi, Jaana Parkkila, Mika Piirainen, Jukka Rintala og Marjaana Virta. Marimekko ble igjen representert på Helsingfors-børsen i 1999.

indisk mønsterKlassisk mønster og fargebruk

 

stoffmønster: To fargerike papegøyerPapegøyemønster
Opphavsmann: NRK

 

Siden århundreskiftet har Marimekko fortsatt å vokse. Firmaets posisjon i det internasjonale markedet er styrket, blant annet gjennom etableringen av en lang rekke Marimekko-utsalg over hele verden. Mange omfattende Marimekko-utstillinger har bidratt til å øke eksporten. Produksjonen er igjen blitt modernisert og vareutvalget ytterligere utvidet. Blant de designerne som har arbeidet for Marimekko i denne perioden må nevnes: Anna Danielsson, Samu-Jussi Koski, Maija Louekari, Teresa Moorhouse, Bjørn Dahlström, Harri Koskinen og Ilkka Suppanen.

I 2004 ble en ny trykkmaskin og et nytt digitalt produksjonsutstyr tatt i bruk ved fabrikken i Herttoniemi. Produksjonen ble ytterligere modernisert i 2006, da et nytt dampapparat for tekstiler og et automatisk fargevalgverktøy ble installert på fabrikken.

I 2006 organiserte Marimekko konkurransen ”Design møter bruker!”, som tok sikte på å finne fram til nye ideer for Marimekkos interiørdesign. Flere designere er blitt knyttet til selskapet. Her må nevnes Iiro A. Ahokas, Anna Ervamaa, Pia Holm, Tuula Kaakinen, Elina Keltto, Aino-Maija Metsola, Jenni Tuominen og Katriina Viitaniemi.