Fagstoff

Marimekko i 1960-årene

Publisert: 12.10.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Unikko

På 1960-tallet vokste Marimekkos forretningsvirksomhet raskt, og ble absolutt internasjonal. Produktutvalget ble utvidet, og Marimekko ble en anerkjent merkevare over hele verden. Mer enn det, det ble sett på som et uttrykk for en helt ny livsstil. Mot slutten av tiåret fikk likevel selskapet finansielle vanskeligheter, som ble løst gjennom en omfattende restrukturering.

1960-årene: Marimekko slår gjennom
Opphavsmann: NRK

Marimekkos suksess internasjonalt ble sterkt fremmet av at Jacqueline Kennedy i 1960 kjøpte syv kitler i bomull på en gang. Den amerikanske valgkampen var på det heteste akkurat da, og fru Kennedys valg av moteplagg skapte overskrifter i avisene. På denne måten ble Marimekko umiddelbart kjent over hele USA gjennom oppslag i rundt 400 aviser og blader. Noen hevder til og med at det folkelige designuttrykket bidro til valgseieren.

foto av tre damer i MarimekkokjolerMarimekkokjoler på forsiden til Time Magazine
Opphavsmann: NRK
nært stoff med oransje frøkapsler og grønne bladerPlantemønster

1960 var også det året Marimekko åpnet dette året sitt første utsalg i utlandet – i Stockholm. Og Annika Rimala startet som motedesigner hos Marimekko. Hennes moderne og originale antrekk ble stadig presentert både på omslagene og inni alle de førende motebladene over hele verden. Annika Rimala designet klær for Marimekko helt fram til 1982.

Samtidig introduserte Liisa Suvanto med sine skulpturelle plagg laget av håndstrikket ulltøy en helt ny stil innen Marimekko-kolleksjonen. Suvanto jobbet for Marimekko fram til 1975. I 70-årene laget hun også mange kolleksjoner med stofftrykket bomullstøy som grunnlag. Mange av disse trykkene ble skapt av den japanske designeren Katsuji Wakisaka, som designet både klær og interiørdesign for Marimekko fra 1968 til 1976 og med en gjestevisitt i 2001.

I 1964 begynte Kristina Isola å jobbe som designer for Marimekko sammen med sin mor, Maija Isola. Hun er fortsatt (2010) aktiv designer for Marimekko. I tillegg til å utvikle nye trykte stoffer og interiørdekorasjoner, er hun også hovedansvarlig for Marimekkos nye fargeskjemaer. Og hun bearbeider også Maija Isolas designprodukter for nye bruksområder.

beige dress for herrer. Firkantet snittKlassisk herredress
Kunstner: Pentti Rinta

I 1968 designer Annika Rimala Marimekkos første jersey-klær, den såkalte Tasaraita-kolleksjonen. Og året etter begynte Pentti Rinta hos Marimekko som motedesigner. Han arbeidet for firmaet helt til 1987, og designet enkle skjortekjoler for daglig bruk med dempede mønstre, så vel som klær i sterke farger for begge kjønn. I 1972 designet han Marimekkos første dress for menn (Kuski), som skulle bli en klassiker.