Fagstoff

Koffeinet

Publisert: 15.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

En kaffekopp. Foto.Det er viktig at du koser deg med den kaffen du drikker, for vi vet alle at trivsel er viktig for helsen!

 

Effekten av koffeinet varer noen få timer. Noen merker den mer enn andre. For eksempel kan kaffedrikking om kvelden utsette søvnen. Andre kan reagere med å bli rastløse og spente hvis de drikker for mye kaffe eller te. Svært få reagerer imidlertid sterkt, og de fleste finner lett ut hvor mye koffein de tåler.

Dersom du skulle være ekstra følsom for effekten av koffein, kan koffeinfri kaffe være et godt alternativ. Som med all annen mat og drikke er det fornuftig å drikke moderate mengder kaffe som en del av et godt og variert kosthold.

Hva anses som et "moderat forbruk"?

Helseeksperter regner 500–600 mg koffein per dag som et trygt inntak. Dette tilsvarer seks til sju kopper kaffe om dagen. Selvfølgelig vil mengden kaffe du drikker, være avhengig av dine preferanser og din følsomhet for koffein.

Huskelappen

  • Koffein finnes naturlig i kaffe, te, kakao og sjokolade.
  • Koffein skjerper sansene og styrker konsentrasjonen.
  • Seks-syv kopper kaffe regnes som et trygt inntak av kaffe.

Ung gutt leser avis på kafe. Foto.  Smaken, aromaen og koffeinet er hovedgrunnen til at kaffen er så populær. Koffeinet skjerper sansene og styrker konsentrasjonen. Koffein forekommer naturlig i kaffe, te, kakao og sjokolade og blir tilsatt i brus, "energidrikker" og smertestillende medisiner.