Fagstoff

Kaffe og helse

Publisert: 14.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017

Kaffebønner i en haug. Foto.Kaffebønner er rike på antioksidanter.  

 

En mann holder seg til hodet og er trøtt. Foto.Trøtt? Kanskje det hjelper med en kaffe? 

Hvordan påvirker kaffe deg?

Vi legger stadig mer vekt på hvordan kostholdet vårt påvirker helse og velvære, og i massemedia florerer fakta og feilinformasjon om hverandre. Som så mange andre mat- og drikkevarer har effekten av kaffe og koffein blitt studert for å finne ut hvilke følger den kan ha for helsen vår. Alt i alt viser funnene fra tusenvis av studier at et moderat kaffeinntak er trygt. Forskning har vist at mange av bekymringene rundt kaffe og helse er ubegrunnede så fremt kaffen er filtrert. Den kan til og med gi oss flere fordeler!

Økt årvåkenhet og utholdenhet

De gode nyhetene om kaffe og helse er kaffens evne til å skjerpe vår oppmerksomhet og konsentrasjon. Kaffen hjelper deg å tenke klarere, og den styrker hukommelsen. En kaffepause kan blant annet hjelpe deg å holde oppmerksomheten oppe under en lang biltur. I simulator har man fått demonstrert at de som fikk servert "vanlig" kaffe før kjøring, gjorde færre feil enn de som fikk koffeinfri kaffe.

Studier har vist at det å drikke sterk kaffe foran en krevende fysisk prøve hjelper folk å holde ut lenger, og utmattelsen kommer ikke så fort. Det synes som om koffeinet i kaffen setter fart på kroppens forbrenning, det forbedrer både den psykiske og fysiske innsatsen.

Huskelappen

  • Studier viser at et moderat kaffeinntak er helt trygt, såfremt kaffen er filtrert.
  • Kaffe skjerper årvåkenheten og konsentrasjonen vår.
  • Kaffe kan forebygge og redusere risikoen for mange sykdommer.

En ung mann og dame nyter en kopp kaffe på en kafe`. Foto  En god kopp kaffe er en fin oppkvikker. Kaffe gir deg en mulighet til å ta en pause, gjerne med gode venner. Foruten å være en populær drikk i sosiale lag er kaffen den perfekte avslutningen på et godt måltid.

Astmaanfall

Koffein har lenge vært kjent som et hjelpemiddel for astmatikere. Mange pasienter opplever at et jevnt, moderat kaffeforbruk hjelper til å redusere anfallene.


Nyre- og gallesten

Kaffedrikking har vist seg å forebygge dannelsen av nyresten. Det er også påvist at fire til fem kopper kaffe om dagen nesten halverer risikoen for å utvikle gallesten. Årsaken til redusert risiko ligger i koffeinet. Te eller andre drikkevarer med lavere koffeininnhold reduserer ikke risikoen for gallesten.


Parkinsons sykdom og Alzheimers demens

Sjansen for å utvikle Parkinsons sykdom reduseres ved økende kaffeinntak. Tilsvarende synes risikoen for å utvikle Alzheimers demens å være redusert når man drikker kaffe regelmessig. Den gunstigste effekten får vi av tre til fem kopper om dagen.

 

Leverfunksjon

Norske studier var blant de første til å vise at kaffedrikking har en gunstig effekt på leverfunksjonen. Tre kopper om dagen nesten halverer risikoen for å få skrumplever.


Diabetes

Type 2-diabetes (aldersdiabetes) er et økende problem over hele verden. De siste årene har det kommet rapporter fra ulike land som viser at kaffe kan redusere risikoen for denne sykdommen.

 

Antioksidanter

En nytraktet kopp kaffe kan gjøre mer enn bare å vekke deg til liv om morgenen – den kan til og med hjelpe kroppen din å bekjempe sykdom. Forskere har identifisert fire ganger så mye antioksidanter i kaffe som i grønn te. Antioksidanter kan redusere nivået av de ødeleggende frie radikalene i kroppen og dermed virke beskyttende mot kreft og hjertesykdommer.