Fagstoff

Hvorfor planlegge trening?

Publisert: 06.08.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

 

Jente tar armhevinger. Foto. Planlegging og gjennomføring av trening gjør deg glad.   

Personer som haster mot toget. Foto. Å ha gode vaner i en travel hverdag er viktig.    

Notatbok og klokke. Tegning. Lag deg egne planer, du vil oppleve at dette er et godt hjelpemiddel for å få gjennomført treningen.  

Målrettet planlegging. Søylediagram. Målrettet planlegging gir resultater.   

To glade damer har vært på sykkeltur i søla. Foto. Treningsplanlegging er en kvalitetssikring, og trivselen øker når du vet at det du gjør, er riktig 

Mann snakker i telefonen og samtidig spiser mat. Foto. Trening om to timer, da må en ha litt mat først!

Gode vaner

I en travel hverdag er det ofte slik at det du planlegger og har faste opplegg på, blir gjennomført. Det som ikke er planlagt, blir lett satt til side og utsatt på ubestemt tid, og spesielt trening blir utsatt: ”Jeg tar det i morgen.”  Det lønner seg alltid å legge en plan for hvordan vi skal utnytte tiden. Det gir deg gode vaner for resten av livet.

Et hjelpemiddel

En øktplan er et nyttig hjelpemiddel i gjennomføringen av treningen din. Den er detaljert, og du har all informasjon foran deg om hva du skal trene, og hvordan du skal gjennomføre de enkelte øvelsene. En periodeplan gir deg en grov oversikt over når og hva du skal trene, dette gjør det lettere å få gjennomført treningsarbeidet. Hvis du er nybegynner, vil det være lurt å starte med en kort og oversiktlig periodeplan som er realistisk. Etter hvert kan du planlegge for en lengre periode, da kan du eventuelt gjøre noen justeringer fra den første planen.

Planene blir mer målrettet

Når du setter deg ned og planlegger noe, må det ta utgangspunkt i en situasjon, og du må vurdere eget ståsted. Hva holder jeg på med på fritiden, bør jeg trene mer, eller bør jeg trene annerledes? Ut fra dette greier du å sette opp noen mål å arbeide etter. Uten en plan for arbeidet blir det lett tilfeldig, og du kan lett bruke mye tid på feil type trening, som ikke fører noe sted. Med et målrettet arbeid vil du oppleve framgang, du vil føle overskudd i hverdagen, og du blir motivert til å fortsette å trene. Dette gjelder for en som skal trene på høyt nivå, så vel som for en mosjonist.

Kvalitetssikrer planene

En plan sikrer kvaliteten på treningen din ved å ta vare på de ulike treningsprinsippene beskrevet på forrige side, og med å ha med de ulike momentene som inngår i en økt og en periodeplan, kvalitetssikrer du treningsarbeidet ditt. Du sikrer gjentagelser og øvelsesutvalg, og du opparbeider deg et bevisst forhold til deg selv, din trening og utvikling. Du vil ha større sjanse for å nå målene dine. Du får en bedre flyt og effektivitet i treningsarbeidet, og ikke minst øker trivselen når du vet at det du gjør, er riktig.

Forebygger skader

Treningsplanlegging kan forebygge overtrening og belastningsskader. I en periodeplan regulerer du både varighet, hyppighet og intensiteten i treningen.

Motiverer til trening

Det kan være en motivasjonsfaktor og litt drahjelp når treningen er planlagt. Legg inn tidspunkt og hovedinnhold på mobilen, gjerne med varsling to timer før treningen starter, da kan du samtidig sikre at kostholdet samsvarer med når og hva du skal trene.

En tror kanskje at dette er ment for de mest aktive idrettsutøverne, men slik er det ikke. Alle vil ha utbytte av å planlegge treningen, sette egne mål og bli kjent med hvilken type trening som passer for seg. Dette tar heller ikke lang tid, du lager din personlige trening som vil være skreddersydd for deg. På neste side vil du finne en "treningsplanlegger" som skal være til hjelp i dette arbeidet.

Oppgaver
Relatert innhold