Fagstoff

Ryggøvelser

Publisert: 31.05.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

«Vond rygg» er en vanlig grunn til fravær i arbeidslivet. Mange idrettsutøvere går glipp av treningstid og konkurranser av samme grunn. Kanskje kan både arbeidstakere og idrettsutøvere ha noe å hente ved å gjøre noen forebyggende øvelser?

  • Hos en langrennsløper er smertene først og fremst knyttet til de klassiske teknikkene. Langrennseliten bruker derfor egne treningsprogrammer for å styrke mage- og ryggmuskulaturen spesielt.
  • Selv om akutte skader kan forekomme i korsryggen, oppstår smerter i ryggen som oftest uten at kroppen har vært utsatt for brå eller hard ytre påkjenning.

Ryggplager kan unngås - se hva eliten gjør

Ryggsmerter er vanlige i hele befolkningen. Idrettsutøvere er ikke noe unntak. Mulighetene for å bli helt frisk er imidlertid gode, enten vi er idrettsutøvere eller ikke, og uten at det er nødvendig med noen omfattende utredning og behandling.

Mer enn 90 % av alle som opplever en «kink» eller andre «vondter» i korsryggen, blir kvitt smertene i løpet av en uke eller to. De fleste er tilbake i full trening i løpet av denne tida.

Det fins likevel idretter som belaster korsryggen mer enn andre, for eksempel vektløfting, turn, rytmisk sportsgymnastikk, roing, stuping, bryting og langrenn.

Smakebit fra ryggprosjektet