Fagstoff

Spilleklar!

Publisert: 13.08.2009, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Strukturert oppvarming kan forebygge de vanligste idrettsskadene. Innen fotball er leddbåndskader i ankel og kne og muskelskader i lyske og lår typiske skader. Det har vist seg at oppvarmingsprogrammet SPILLEKLAR! kan redusere disse skadene med 30–50 %, forutsatt at øvelsene blir gjort minst to ganger i uka.

  • SPILLEKLAR! er også kjent under navnet «The 11+». Programmet er i første rekke laget for å gjøre deg til en bedre fotballspiller, men det kan også brukes i flere idretter.
  • SPILLEKLAR! består av varierte løpsøvelser, styrke- og spenstøvelser, foruten balanse- og koordinasjonsøvelser, og det tar om lag 20 minutter å gjennomføre.
  • Ved å varme opp muskulaturen gradvis forbereder du deg godt til videre aktivitet. Løpsøvelsene i programmet egner seg derfor godt som oppvarming før kamper.

SPILLEKLAR! - et komplett oppvarmingsprogram for unge fotballspillere

Øvingsprogrammet består av tre deler og tar 20 minutter å gjennomføre. Det er variert, og vanskelighetsgraden øker underveis, slik at du alltid vil ha utbytte av treningen etter hvert som du utvikler evnene og ferdighetene dine.

Riktig bevegelsesteknikk er et viktig moment i programmet. Spillerne skal bli bevisste på at de bruker riktig teknikk når de løper og lander. Hofte, kne og ankel skal befinne seg i en rett linje over hverandre («kne over tå»), og utøveren skal alltid lande på to bein. Derfor er det viktig at spillerne er skjerpet alt fra oppvarmingen av.

Med noen få justeringer er programmet godt egnet for alle alderstrinn. Det krever ikke annet utstyr enn kjegler og baller. Vi anbefaler imidlertid at utøverne lærer seg de grunnleggende øvelsene først, før de for eksempel tar i bruk ball i teknikktreningen. Programmet består av disse hovedelementene:

  • varierte løpsøvelser
  • styrke- og hoppøvelser
  • balanse- og koordinasjonsøvelser

 

Relatert innhold