Fagstoff

Øvelser for kne og ankel - del 1

Publisert: 09.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Dette er den første av to deler om hvordan vi kan unngå kne- og ankelskader ved hjelp av systematiske oppvarmingsøvelser.

Programmet består av fire deler
  • løpstrening
  • teknikktrening
  • balansetrening
  • stryke-og spensttrening
Gutt med krykker på skateboard. Foto.Skadeavbrekk 

Halver risikoen for kne- og ankelskader

Kne- og ankelskader utgjør om lag halvparten av alle akutte skader i juniorhåndball. Senter for idrettsskadeforskning har i samarbeid med Norges håndballforbund utviklet et program for å forebygge nettopp ankel- og kneskader. Programmet fungerer også perfekt som oppvarming til fysisk aktivitet generelt og mer spesielt for håndball.

 

Løps- og teknikkøvelser

  • Prosjektet «Bedre håndball – og uten skader!» har vist at det går an å redusere antall kne- og ankelskader med mer enn 50 %.
  • Dette programmet egner seg ikke bare for unge utøvere, men for alle aldersbestemte klasser og for alle spillenivåer, og dessuten for flere ulike aktiviteter. Ball- og partnerøvelsene er lagt inn for at programmet skal passe bedre til håndball, og for at treningen skal bli mer lystbetont.

  
Relatert innhold