Fagstoff

Oppgaver; Frisør

Publisert: 30.08.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

I november 2009 besøkte vi Strømmen vgs for å se hvordan de la opp ei uke som skulle vise elevene i Design og håndverk Vg1 hvordan det var å jobbe i frisørfaget. Med ei gruppe på 30 elever i tillegg til fotograf ble det et tøft opplegg for faglærer Lene Hylander. Den dagen vi var til stede var opplegget todelt. Senere besøkte vi også Skedsmo vgs.

Den ene gruppa fikk utdelt et ark med kjennetegn på ulike kundestiler: Naturlig, Romantisk, Kreativ, Dramatisk, Klassisk og Moderne/klassisk.

Kjennetegn

Type

Farger

Klær

Frisyrer

Naturlig

Avslappet

Bevegelsesfrihet

Må ikke følge moten

Dempede farger m/tilbehør som er grovt, diskret, ekte

Smykker: Litt grove smykkesteiner, ikke tynne og blanke

Ruter

Moderate striper

Ikke skinnende og nusselige Struktur: lodden/grov/

skinn/kord

Naturlig og lettstelt.

Langt hår

Bob

Guttekort

Hel form

Lik lengde

Gradering

Romantisk

Feminin

Nøye med kvinnelig snitt i topper/bluser

Olabuksa er ikke hennes favoritt

Pastellfarger; rosa, lys blå, grå m/mykt stoff

Smykker er ofte perler

Fløyel. Kniplinger, silke og jersey i buede former

Myke frisyrer med krøller Langt hår. Unngå kantete stamme

Guttekorte frisyrer.

Hel form

Økende lengde

Kreativ

Designer

Eksperimentere, sjokkere

Egen image

Brukt/lopper

Re-design

Korrekt, men aldri kjedelig

Fargerike stoffer

Lange øredobber og asymmetri.

Liker å sjokkere med briller/

støvler/makeup

Kler seg etter humøret Kombinerer fløyel, neonlycra eller fargerike stoffer

Kombinasjonsfrisyrer med flere klippe-, farge- og form-elementer

Økende lengde

Hel form

Gradering

Dramatisk

Individualist

Uredd

Selvsikker

Overbevisende

Sterke farger i kombinasjon med svart

Ofte ensfargete klær.

Geometrisk rette mønstre framfor blomster

Glatte flater, asymmetri

Store/sterke kontraster i farger

Små krøller

Klassisk

Kvalitet foran kvantitet

Stilrent/elegant

Unngår dill

Diskré fargevalg i harmoni

Marine, rødt, hvitt i nøytralt med svart

Finstrikk, nøytrale, rette linjer og v-utringing i basis-klær og fargevalg

Tidløse frisyrer som ikke stikker seg ut i klipp, farge, form

Hel form

Lik lengde

Moderne/

klassisk

Egen stil

Moteriktig

Basisplagg.

Elfenben, tinn-grått, skifer, koks, gråbrunt

Fargerike sjal

Lag på lag-tøy med uekte smykker av god kvalitet Moderat makeup

Kombinasjon av tidløs, velstelt og moteriktig.

Tydelige detaljer

Lik lengde

Gradering

 

Som illustrasjonsmateriale fikk elevene delt ut ark med høstens frisyrer, høstmote på klær 2009 og Makeup høsten 2009.

elever ved bord leser magasiner om hår og klipper ut bilderElever leser om hårstiler
Opphavsmann: NRK

Utstyrt med et berg av mote- og ukeblader skulle elevene gå sammen i grupper tre og tre og med skjemaet over som hjelpemiddel løse følgende oppgave:

Ta utgangspunkt i kjennetegnene på kundestiler, og velg én stil dere vil presentere. Fortell om kundestilen (hva, hvordan, hvorfor). Dere kan klippe, lime, tegne og lignende i arbeidet.

bilde av elever ved hvert sitt modellhodeElever jobber med modellhoder
Opphavsmann: Eirik Befring

Den andre gruppa skulle jobbe mer praktisk. I den store frisørsalongen fikk hver av elevene tildelt et øvingshode, og skulle utføre følgende oppgave:

Stilepoker. Bruk litteratur eller Internett. Ta utgangspunkt i en stil eller epoke. Finn en frisyre som du kunne tenke deg å utføre på øvingshodet. Her er det viktig å få fram kjennetegnene på epoken. Lykke til!

Elevene prøver seg på forskjellige frisyrer
Opphavsmann: NRK

 

elev fletter hår på modellhodeFletting av hår
Opphavsmann: NRK

Dagen før vi besøkte Strømmen vgs hadde elevene som valgte frisør i Prosjekt til fordyping jobbet med analyse og kommunikasjon ut fra følgende tekstgrunnlag:

Vi oppfatter forskjellig, derfor er det viktig å ta analyser. Hva er det kunden ønsker? Er det mulig å oppnå kundens ønsker ut i fra de forutsetningene vi har å jobbe med? Det som er middels "krøll" for deg trenger ikke være middels for kunden!

elev friserer modellhodeElev utformer frisyre
Opphavsmann: NRK

Målet for deg som frisør må være å oppnå best mulig harmoni i helheten, ut fra kundens ønsker, behov og anatomiske forutsetninger.

Midt oppe i det hele må du som frisør også tenke på å få til en god kommunikasjon med kunden. Hvordan velger du å gå fram? Er det i det hele tatt mulig å innfri kundens ønsker? Alt dette er viktige elementer for at kunden skal få en positiv opplevelse.

Oppgaven ut fra denne teksten var at elevene hadde gått sammen to og to for å foreta en hårvask på hverandre:

  • Ta en hår- og hodebunnsanalyse.  
  • Velg produkter ut fra analysen.  
  • Børst gjennom håret med en naturbørste (for å løse knuter, tupering og rester av styling).  
  • Gjennomfukt håret med temperert vann.  
  • Fordel sjampoen i hele håndflaten og masser den inn.  
  • Skyll så ut og gjenta sjamponering og skyll godt ut. 
  • Klem ut overflødig vann og tilfør kur/balsam. Balsam skal kun i lengder og spisser. 
  • Skyll godt ut.
  • Klem ut overflødig vann, deretter klem ut vann med håndkle, ikke gni.

Til hjelp i hår- og hodebunnsanalysen fikk elevene utdelt et enkelt skjema som de skulle fylle ut med opplysninger om den andres hår og hodebunn:

HÅRKVALITET

Kjennetegn

Behandling

Normalt



Kjemisk behandlet hår



Termisk skadet hår



Naturlig tørt hår



Mekanisk skadet hår



HODEBUNN



Normal



Tørr/sensitiv



Fet



Flass



Modellhoder i hylleModellhoder i hylle
Opphavsmann: Eirik Befring
 

Fra besøket på Skedsmo vgs

I november 2009 reiste vi på besøk til Skedsmo vgs i Akershus. Dette er en tradisjonell yrkesskole, og de har lagt opp det første året i Design og håndverk på følgende måte: Gjennom Vg1-kurset etableres det fem stasjoner som alle elever får grunnleggende yrkesopplæring gjennom fem arbeidsuker i: Design og gullsmedfaget, Design og tekstilfaget, Design og trearbeidsfaget, Frisørfaget, Interiør- og utstillingsfaget og Keramikkfaget. Da vi gjorde vårt første besøk, var det elever i arbeid i design og gullsmedfaget (metallarbeid), frisørfaget, interiør- og utstillingsdesignfaget og keramikkfaget.

I frisørfaget møter vi faglærer Jeanette Skaarer Rajczi. Med seg i salongen har hun Vg1-elevene Martine Waagø, Nina Hornseth, Marie Aalvik, Kamilla Kamås og Yvonne Dahle Gruve.

Jeanette Skaarer Rajczi veileder elevene
Opphavsmann: NRK


Relatert innhold

Generelt