Fagstoff

Oppgave; Blomstersmykke

Publisert: 30.08.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Blomstersmykke

I november 2009 besøkte vi Nes vgs for å se hvordan de der la opp ei uke som skulle vise elever i Design og håndverk Vg1 hvordan det var å jobbe med blomsterdekoratørfaget.

Faglærerne Bodil Hauge og Susanne Mobæk hadde jobbet med elevene i tre dager allerede da vi kom på besøk. Det var tid for ferdigstillelse og skissetegning av det ferdige produktet.

Oppgavene elevene fikk var å lage et blomstersmykke, eller en corsage som det ofte kalles på fagspråket.

De oppsatte læringsmålene var å kunne velge hensiktsmessige materialer ut fra den gitte arbeidsoppgave, og dessuten å kunne beherske fagterminologi i teoretisk og praktisk oppgave, samt presentere og dokumentere arbeidet visuelt og verbalt. Mandag og tirsdag gikk med til en teoretisk innføring. Elevene fikk utlevert følgende tekst:  

Som vi forstår av ordet, er et blomstersmykke et smykke av blomster.

Teknisk sett blir det tradisjonelt laget med nesten samme teknikk som brudebinderi. Det kan være et smykke til brudgom, et hårsmykke eller det kan være pynt på gave eller klesdrakt. Det kan lages stort eller lite, og med mange teknikker.

Dere kan jobbe med fire teknikker:

Vikle: Ståltråden er på spole. Den blir blant annet brukt til binding eller vikling av kranser og girlander. Vikletråd er i mange forskjellige tykkelser og farger. Disse typene vikletråd blir mest brukt til å oppnå ulik form og effekt.

Netting: Kyllingnetting bruker vi til å forme noe eller fylle opp en vase for at buketten skal stå stødig. Nettingen er lett bøyelig og kan formes til mange ting.

Limpistol kan brukes til å lime ting på det ferdige formarbeidet dere har laget. Man skal alltid passe godt på når man driver med limpistol. Det er alltid lurt å ha en bolle med iskaldt vann ved siden av seg i tilfelle man får varmt lim på huden.

Stiftemaskinen bruker vi til å stifte sammen materialer i et smykke eller blomsterarbeid.

Et blomstersmykke kan brukes ved flere anledninger: bryllup, show, messer og ball.

Elevene fikk beskjed om at de kunne velge mellom fem ulike stiler:

-Dekorativ

-Klassisk

-Transparent

-Vegetativ

-Formal

Dere kan begrunne på papir hva dere har valgt å lage og hvordan dere teknisk sett har utført dette praktisk. Dere skal tegne minst tre skisser som viser forskjellige idéer.

Dere kan ut fra fargelære begrunne deres fargevalg.

Vi skal sammen gå gjennom en analyse av arbeidene muntlig.

Dere kan til slutt skrive hva dere synes om faget og om det er noe dere kunne tenke dere å jobbe med videre.

Elevresultater fra prosjektet
Opphavsmann: NRK

 

Vi har vært så heldige å få videreformidle hvordan Elin S. Havreberg fra Lørenskog vgs løste oppgaven. Hun startet med å presentere de tre skissene hun hadde tegnet:

tegning blomstersmykkeElin S. Havrebergs skisse 1
Opphavsmann: NRK

Jeg har tegnet et blomstersmykke der jeg skal ha en rosa rose på midten. På den rosa skal jeg lime på blader slik at den blir ekstra stor. Så stikker jeg perler litt rundt omkring i blomsten for å den mer spennende. Så tar jeg masse blader. Jeg tar noen som likner på bregner. Disse bruker jeg bak og utover fra rosa. Jeg har to små roser på siden. Mellom rosene har jeg to blomster i en mer knas farge (har ikke endelig bestemt hva slags). Ned fra smykket henger det blader slik at de blir mer spennende og utfyllende. Disse skal jeg lage slik at de henger i en V.

tegning blomstersmykkeElin S. Havrebergs skisse 2
Opphavsmann: NRK

Her har jeg tenkt å lage ei spenne til å ha i håret. Jeg tar et stort blad og fester spennen under. Oppå bladet skal jeg ha forskjellige typer blomster, slik at det blir en liten blomsteroppsats. Jeg har ikke bestemt helt hva slags blomster og hvilke farger jeg skal bruke. Det blir nok ikke akkurat som på tegningen. Jeg får håpe den blir bedre. Jeg skal prøve å bruke forskjellige typer blomster i forskjellige farger.


tegning blomstersmykkeElin S. Havrebergs skisse 3
Opphavsmann: NRK

Her har jeg tegnet en hårbøyle med dekor på. Den store røde rosa skal jeg lage slik at jeg limer på flere roseblader rundt den ene rosa slik at den blir stor og fin. Rundt rosa har jeg noen brudeslør. Ellers har jeg blader i grønne farger. Rundt bøylen snurrer jeg stilken nedover.

tegning blomstersmykkeElin S. Havreberg - ferdig produkt
Opphavsmann: NRK

Ferdig produkt

Jeg valgte skisse 2 siden den var mest spesiell og det var noe som ikke andre skulle lage. Når jeg tegnet skissen, så tegnet jeg alle blomstene litt små i forhold til det store bladet. I prosessen fant jeg ut at det ble litt kjedelig, så derfor har jeg tatt på noen ekstra, som de rosa. Jeg har lagt steelgresset framover i stedet for i buer over blomsten. Jeg festet steelgresset på rosa med ei knappenål. Jeg festet knappenåla slik at stråene krysser hverandre. Jeg har ikke like mange blomstertyper og blader som på tegningen, siden det hadde blitt veldig mye.

Hva jeg trenger

  • Grønnlakkert tråd
  • Floratape
  • Knappenål med dekorhode
  • Myrtetråd
  • Nellik Dianthus
  • Rose (Duett)
  • Eføy (Hlix Hedera)
  • Eucalyptus (urierea)
  • Rose /sensational fantasy rugosia)
  • Steelgress (Tenax zerophyllum)
  • Monstea Delicious (vindusblad)
  • Tang

Hvordan man lager det

Når man skal lage denne oppsatsen, må en finne seg et passe stort vindusblad som er helt på overflaten. For å bøye bladet som en vil, tar en ståltråd og setter først gjennom senen i midten av bladet. Deretter bøyer en ståltråden ned mot stilken, og surrer den rundt. Da kan en bøye bladet som en vil. Det er lurt å klippe av noen blader, ellers blir det overfylt. For å feste dem må en bruke teknikken ’gaffelstifting’: Du tar ståltråd og surrer rundt stilken slik at den sitter fast. Legg så resten nedover. Sånn gjør en på alle tre. Surr så rundt med floratape for å feste den godt. Når du skal ta på de tre andre nellikene, blir de altfor store med en hel. Derfor tar en og river av noen blader slik at den blir mindre. For å feste den tar du gaffelstiftingen med å snurre på ståltråd og floratape. Du klipper av stilken på rosa. Du tar to ståltråder og presser gjennom nederst på rosa i krysstifting. Så surrer du igjen ståltråden og tar floratape på. Nå kan du feste det hele sammen med floratape. Deretter kan du sette på det som skal henge ned. Lag de to rankene som skal henge ned i rosa (med de røde bærene), den ene litt kortere enn den andre. Disse lager du på samme måte. Du brekker av stilken og legger den over den andre, og fester dem med mystetråd. Jeg har brukt sølv for å få en kontrast. Slik gjør du hele vegen nedover. Hvis den blir litt slapp, kan du tre en stivere ståltråd sånn at du kan forme den som du vil. På eføyen gjør du det samme som du gjorde i starten, og fester den under rosa. Til slutt tar du to steelgress på toppen over rosa for å skape noen nye linjer som er rette i en annen retning, noe som gjør komposisjonen mer spennende. Du fester stråene under rosa. Der knappenålen med pyntehode festes på rosa, krysser du steelgresset og lar det ligge nedover. Jeg har brukt tang for å klippe til blomster, stilker og ståltråd.

Egenvurdering

Jeg er fornøyd med hva jeg har fått til på denne tiden. Det har vært veldig gøy å være her og lage disse to produktene. Jeg er ganske fornøyd med resultatet. Det er noe som er litt her og der, men ellers bra. Da jeg begynte å tegne, trodde jeg det skulle bli kjempefint. Det viste seg imidlertid at det ikke gikk helt som jeg ville, siden vi ikke hadde alle de blomstene som jeg hadde tenkt. Men etter hvert fant jeg noen som liknet, og som jeg likte, og da så det lysere ut igjen. Jeg ble overrasket over hvor lang tid det tar og hvordan jeg skulle gjøre det. Det så ikke helt bra ut mens jeg drev på, men når læreren hjalp meg ble det bedre, og til slutt synes jeg at det ble overraskende bra. Vi fikk på noen ting som ikke var med på skissen, og det ble veldig fint. Jeg har lært mye av å lage armbånd og hårpynt. Det jeg kanskje kunne gjort litt bedre, var å ikke spørre læreren så mye om hjelp underveis som jeg gjorde. Men jeg var ganske usikker, og det er første gang jeg lager et blomstersmykke. Det ble litt travelt med denne skriftlige biten av oppgaven. Den var sikkert blitt bedre og mer helhetlig om vi hadde hatt bedre tid, men jeg tror ikke at jeg har uteglemt noe vesentlig.

Relatert innhold

Generelt