Fagstoff

Den stygge andungen

Publisert: 21.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Masker

«Den stygge andungen» av H.C. Andersen er et klassisk eventyr. Det er et eventyr med mye innhold, og det kan brukes til å jobbe med forskjellige typer tematikk, for eksempel det å være utenfor, trøst, vennskap, ensomhet og fellesskap. Hva du bruker eventyret til, er opp til deg.

Det er ganske enkelt å finne fram til dette eventyret på biblioteket eller til og med på Internett. Det er bare å søke på tittelen. Det er et forholdsvis langt eventyr, så det er viktig at du selv gjør deg godt kjent med det på forhånd. Les gjennom det flere ganger og se om du skal kutte noen deler av det, i hvert fall i barnehagen. Skal du kutte, så prøv å kutte hele passasjer.

bildet viser et barn med fjær i luenDrama

 

Noen fjær i lua kan være kostyme nok til at barnet forvandles til en fugl

Det er også mulig å presentere eventyret for barna del for del. Det er viktig å bruke litt tid, særlig med de yngre barna, for å være sikker på at de har fått med seg innholdet. Repeter gjerne både innhold og leker du har hatt tidligere, i hvert fall hvis opplegget går over flere samlinger.

Eventyret er satt sammen av en rekke scener eller bilder, og denne oversikten kan være til hjelp:
•    Scene/bilde 1: Sommer på landet, andemor ruger på eggene
•    Scene/bilde 2: Eggene klekkes
•    Scene/bilde 3: Det store egget klekkes til slutt
•    Scene/bilde 4: Andemor og ungene svømmer
•    Scene/bilde 5: Andungen plages i andegården
•    Scene/bilde 6: Andungen rømmer
•    Scene/bilde 7: Andungen hos villendene
•    Scene/bilde 8: Andungen hos den gamle konen
•    Scene/bilde 9: Andungen rømmer fra konen
•    Scene/bilde 10: Andungen ser svaner for første gang
•    Scene/bilde 11: Den kalde vinteren
•    Scene/bilde 12: Andungen hos bonden
•    Scene/bilde 13: Våren kommer
•    Scene/bilde 14: Andungen flyr bort til svanene
•    Scene/bilde 15: Andungen ser sitt eget speilbilde
•    Scene/bilde 16: Svanen er lykkelig


Man kan for eksempel kutte scene 7 eller 8 i eventyret uten at handlingen som helhet forstyrres. Denne inndelingen kan også være utgangspunkt for å lage frysbilder fra eventyret eller dramatisere deler av det.



Lage frysbilder fra eventyret

Tegne fra eventyret

Du kan gjerne blande inn andre måter å bearbeide eventyret på, og det er ikke slik at absolutt alt må være dramateknikker. For eksempel kan man tegne fra eventyret. Det kan være en fin måte å repetere og hente opp det man husker fra eventyret, særlig hvis dere jobber over flere økter.

 

 

Rolle på veggen

Man kan også tegne et stort omriss av andungen og henge på veggen. Inni omrisset kan man skrive i stikkord det man vet om andungen fra eventyret. Utenfor kan man skrive stikkord om det man tror og mener om andungen, for eksempel hvordan man tror andungen har det i forskjellige situasjoner.

 

bildet viser svaner og noen barnDen stygge andungen

 

Husk å trykke på bildet slik at du får det større.

Man kan for eksempel lage frysbilder av dette:

  • Andungen blir gjort narr av.
  • Andungen gjemmer seg for jegerne som skyter.
  • Bondekona kjefter på andungen.
  • Andungen ser en flokk svaner og drømmer seg bort.
  • Andungen oppdager at den er en svane.
  • Svanen beundres av barna og av de andre svanene.

Frysbildene kan bearbeides på samme måte som nevnt tidligere. For eksempel kan personene i frysbildet få en replikk de sier høyt.

Frysbilder av andungen

Rolle på veggen kan være en god innledning for å nærme seg tematikken i eventyret. Barna kan hver for seg lage statuer av hvordan man tror andungen føler seg innvendig i forskjellige situasjoner: Når den blir mobbet av de andre, når den drømmer om å fly, når den ser svanene første gang, når den svømmer mellom isen om vinteren, og når den oppdager sitt eget speilbilde.

Individuelle frysbilder

Barna kan hver for seg (men samtidig slik at alle er i aktivitet samtidig) lage statuer som viser hvordan andungen føler det inni seg når den for eksempel

  • drømmer om svanene
  • blir gjort narr av
  • får kjeft
  • oppdager at den er en svane

Samtale

Underveis eller på slutten av opplegget kan det være på sin plass med en samtale om innholdet. Samtalen vinkler du ut ifra det temaet eller de temaene du ønsker å ta opp. Aktuelle spørsmål:

  • Hvordan føles det å bli holdt utenfor?
  • Hva kan man gjøre hvis man ser at noen er utenfor?
  • Hadde det hjulpet andungen hvis den hadde hatt en god venn, selv om det bare var en? Hvordan da?
  • Hva er en god venn?
  • Er det noen i eventyret som kunne ha hjulpet og oppmuntret andungen, men som ikke gjør det? Hvorfor tror dere han eller hun lot være å hjelpe selv om han eller hun kunne?
  • Hvorfor blir andungen så glad når den oppdager at den er en svane?

 

Å se på illustrasjoner

Det er laget flotte illustrasjoner til flere av de mest kjente eventyrene våre. Her ser du Vilhelm Pedersen sin illustrasjon til «Den stygge andungen». Å se på og diskutere bilder kan være en god innfallsvinkel til flere tema og samtidig gi barna kjennskap til noen kunstnere.

Oppgaver

Praktisk stoff for